Sosiale medier

En av de enkleste måtene dere kan profilere lokallaget deres på, er å bruke sosiale medier. Profiler på Facebook, Twitter, blogg, Instagram og lignende gjør det lettere for potensielle medlemmer å finne ut at dere eksisterer og hva dere driver med, og for andre lokallag å følge dere og bli inspirerte!

På Facebook har dere mulighet til å lage både sider og grupper for lokallaget. En side er åpen for alle, mens grupper kan gjøres hemmelige.

• For kommunikasjon til nye og potensielle medlemmer, er det best å opprette en side. Den kan Press sentralt linke til, og den dukker opp på søk. Her kan dere poste informasjon om møter og andre arrangementer. Hvis dere slenger ut noen bilder fra lokallagsaktivitet også, vil nye besøkende få et godt bilde av hvem dere er og hva dere gjør.
  • Bruk gjerne hemmelige grupper for intern kommunikasjon mellom aktive medlemmer.

Twitter kan brukes til mye av det samme som Facebook.

• Twitter er også en fin plattform til å komme med politiske kommentarer, for eksempel om noe i nyhetsbildet. Dette kan også gjøres på Facebook.
  • Følg politikere og journalister, både lokale og nasjonale. De vil ofte følge dere tilbake.
  • Tweet gjerne til politikere eller andre organisasjoner. Politikere tar Twitter alvorlig, og selv om de ikke alltid svarer, kan dere regne med at tweeten deres blir lest.

Hvis dere er glade i å ta bilder, er Instagram en fin måte å vise fram aktivitetene deres på.

• Hvis dere oppretter konto på Instagram, kan dere kobler den til kontoene på Facebook og Twitter også, slik at flere får sett bildene deres.

Blogg

På en blogg har dere muligheten til å skrive lengre innlegg om Press sine politiske saker, og til å legge ut bildeserier.

• Blogg er supert å bruke både til å reklamere for en aktivitet som skal arrangeres, og til å vise hvordan det var etterpå.
  • De fleste blogger har en «om oss»- mulighet. Bruk denne til å skrive kort om hvor og når dere har møter, samt navn og telefonnummer til en kontaktperson.
  • Link til blogginnlegg på Facebook og Twitter, da blir det mer synlig og forsvinner ikke bare inn i bloggosfæren.

Noen tips til slutt

Før dere oppretter kontoer for lokallaget deres her og der for lokallaget deres, er det viktig at dere også bestemmer dere for å oppdatere dem jevnlig. Ha en media/bloggansvarlig i lokallaget, eller la det rullere. Utdaterte blogger eller andre kontoer med gamle innlegg virker nemlig mot sin hensikt, og får lokallaget til å se dødt ut.

Når dere har opprettet en ny konto er det lurt å si fra til Press sentralt om det. Send en mail til press@press.no, så vil vi oppdatere informasjonen om dere på kontaktsidene våre!