Leserinnlegg – Få din sak på trykk!

Har du mye på hjertet, og lurer på hvordan du skal nå ut med ditt budskap? Å skrive et leserbrev trenger ikke å ta så mye tid, men dersom det kommer på trykk i en avis, er det garantert mange som ser det!

  1. Finn noe du har lyst til å skrive om. Har du fått nok av Norges behandling av asylbarn? Vil ikke din kommune bosette flyktningbarn? Er du lei usunne skjønnhetsidealer? Noen ganger kommer inspirasjonen av seg selv, andre ganger kan det hjelpe å se gjennom Press sin politiske plattform for å finne akkurat den saken du har lyst til å si din mening om.
  2. Skriv kort. Et leserbrev skal ikke være langt. De fleste aviser vil ha innlegg på 400-4000 tegn inkl. mellomrom. Skriver du langt, kan det hende du får beskjed fra redaksjonen om at du må korte ned innlegget ditt, eller at de kommer til å gjøre det for deg. Jo kortere du skriver, jo mer sannsynlig er det at du får ditt innlegg på trykk, og jo flere kommer til å lese (hele) innlegget!
  3. Skriv tydelig. La hovedpoenget ditt komme så tidlig som mulig i teksten, kanskje allerede i overskriften. Unngå bruk av ironi, de færreste skjønner det på trykk uansett.
  4. Hold deg til saken. Har du bestemt deg for å skrive om at din kommune må bosette flere flyktningbarn, må du holde deg til argumentene dine for at dette skal skje. Forholdene på asylmottak er et mulig argument, men skriv én setning om det. Pass på at du ikke plutselig skriver utfyllende om forhold for barn på mottak, det er nemlig et annet innlegg.
  5. Få hjelp til å lese gjennom. Spør en venn, noen i lokallaget eller noen i sekretariatet om de kan lese gjennom innlegget før du sender det inn. Kanskje dere kan lage en sosial skrivekveld i lokallaget? Det viktigste er at du får noen til å se etter skrivefeil og sjekke om du gjør deg forstått.
  6. Skriv under med fullt navn. Skriv gjerne at du representerer Press, men da lønner det seg å ha fått hjelp i lokallaget til å sjekke at Press også mener det du skriver. Husk å legge ved bilde. Noen aviser krever også at du skriver postadressen din, men den blir ikke trykket.
  7. Vær tidlig ute! Hvis du vil at innlegget ditt skal trykkes på en spesiell dato, lønner det seg å sende det minst én uke i forveien. Spesifiser det i mailen din hvis du vil at leserbrevet skal trykkes på en spesiell dag.
  8. Send til én eller flere redaksjoner. Legg merke til at mange redaksjoner kun aksepterer innlegg som er sendt til dem eksklusivt. Husk at det er større sjanse for at innlegget ditt kommer på trykk i en lokalavis, enn i en avis som dekker hele landet. Mange aviser har også egne ungdomssider, hvor det kan være lettere å komme på trykk.
  9. Hvis innlegget ikke blir trykket: Det er ikke noe å ta på vei for! Avisene mottar massevis av innlegg hver eneste dag. Send innlegget til en annen redaksjon i stedet! Eller kanskje lokallaget vil legge det ut på bloggen sin? Ikke la ditt gode arbeid gå til spille!
  10. Hvis innlegget ditt blir trykket: Hurra! Dette er tiden for å feire. Fortell det til alle du kjenner og informer på sosiale medier om at du har et innlegg på trykk i avisen, og tips oss på kontoret om det. Spre budskapet ditt!