Hvordan mekke verdens beste konsert
Å arrangere konsert trenger ikke være vanskelig eller tungt arbeid, men det er viktig å fordele ansvar knyttet til arrangeringen.
Hovedansvarlig: Hovedansvarlig for at konserten blir gjennomført. Kan også ha ansvar for økonomien. Har ansvar for å følge opp de andre ansvarsområdene og deres oppgaver.
Venue/pynting: Venue betyr spille-sted (evt. lokale). Å ha ansvar for venue kan bety at man har ansvar for å booke et lokale, og for hvordan det ser ut der.
Artister/underholdning/backstage: Har ansvar for å booke artister, band eller annen underholdning. Det kan være lurt at samme person har ansvar for raider og backstage, så bidragsyterne kun trenger å forholde seg til noen få personer. Raider er en liste overhva bidrags-yterne ønsker av drikke, mat eller annet på backstageområdet.
Lyd/lys: Har ansvar for det tekniske, og kan være bindeleddet mellom de som arrangerer konserten og de som jobber med lys og lyd.
Mobilisering og presse: Har ansvar for å spre ordet om konserten og sende ut pressemelding og invitasjoner.
Tips og triks
Venue/pynting
- Bestill lokale god tid i forveien. Det kan være vanskelig å booke artister uten lokale.
- Ved utendørskonserter er det kult med møbler og stands som alternativ underholdning og pynt.
Artister/underholdning/backstage
- Store artister koster mer, så før man booker bør man vurdere hvor mye man skal bruke på artister kontra resten. Eksempel er å ha flere små og en stor artist. Det er også lov å spørre om artistene kan strekke seg til å gi en bedre pris enn første forslag.
- Vær konsekvent med artistenes raider (ønsker). Er det et alkoholfritt arrangement er det lov å si til artister at øl backstage er forbudt. Ellers pleier bidragsytere å ønske seg mat og brus, og kanskje håndklær og lignende. Snacks som chips og brus er det hyggelig å spandere uansett.
- Spør en ekstra gang hva bidrags-yterne trenger og mangler for å holde showet sitt. Plutselig forventet et band at dere stilte med trommer, og så mangler dere et trommesett.
Lyd/lys
- Om ikke lokalet fikser lyd/lys selv, blir det dyrere å arrangere konsert fordi det da må leies inn ekstra folk som kan det tekniske.
- Noen artister vil vite litt om det tekniske på forhånd, så hold god kontakt med lydfolk.
- Sjekk alltid hva artistene/venner/lokale kan stille med av backline (trommersett og lignende) og PA-annlegg (Power Amplifier)
Mobilisering og presse
- Mobilisering og presse gjøres i god tid i forkant!
- Om det kommer presse under konserten, er det fint å få frem hvorfor dere arrangerer konsert og tale deres kampsak gjennom konserten.
- Printing av plakater er alltid fint. Lag Facebookevent og inviter ALLE.
- For å sikre at noen kommer, er det veldig lurt å ringe venner og aktivt få dem med på konserten.
Økonomi
- Økonomi kan være vanskelig, men så lenge man er oversiktlig og streng, så skal det gå fint.
- Det er viktig å vite hva man vil ha før man starter å lage et budsjett. Følger det lys/lydmann med lokalet?