Idémyldring og kreativitet

IDÉMYLDRING OG KREATIVITET

Når lokallaget skal ha en kampanje eller aktivitet er det viktig å ha en idé. Dere finner en rekke gode ideer her i lokallagshåndboken. De beste ideene er imidlertid de man har kommet på selv, og som har en lokal vinkling. Derfor får dere her tips til hvordan dere kan være kreative, ha idémyldringer og tenke nytt.

Det kan være greit å ha noen rettesnorer å rette seg etter når man utvikler en idé, en slags sjekkliste for hva som er lurt å ha med.

Det kan for eksempel være lurt at lokal-laget har

  • god kunnskap om tematikken, altså kjenner til fakta.
  • Det kan også være lurt å forsøke å ha et målbart resultat eller noen noterte mål, som underskrifter i en underskriftskampanje, eller antall nye medlemmer.
  • Hva ønsker dere å få ut av kampanjen, og hvordan kan man si at den har vært vellykket?

At man fikk gjennomslag for saken er et slikt mål, antall nye medlemmer, underskrifter på kampanjen eller personer man har holdt foredrag for kan også være mål. Det å sette seg målbare og realistiske mål kan gi lokallaget en stor mestringsfølelse og selvtillit dersom kampanjen går bra! En god kampanje kan også gi lokallaget oppmerksomhet i nærområdet, og ikke minst kan man få politisk gjennomslag for en sak som er viktig! Finnes det noe bedre?!

Fremgangsmåte

1) Dere har et tema dere ønsker å jobbe med

2) snakk litt om når dere kan gjøre det, skjer det noe aktuelt?

3) så, slå til med en idémyldring, bruk gjerne en av tipsene presentert nedenfor

4) Plutselig har man et hav av idéer, gode og dårlige å velge mellom, da er det på tide å stramme inn. Det kan være lurt å velge ut 2 – 4 forslag eller ideer dere liker best. Før denne utvelgelsen kan dere gå gjennom målene nevnt ovenfor og ha de i bakhodet.

5) bygg videre på de utvalgte idéene.

 

10 tips til kreativitet

  1. Start en ja-fase!
    En ja-fase betyr at ingen tanker er dårlige tanker. Dette løser opp i stemningen og kan bli skikkelig morsomt. I tillegg til at de beste ideene ofte kommer ut av en slik ja-fase, så er det også veldig vennskapsbyggende.
  2. Kast en ball!
    Om dere er litt fastlåst og ikke føler at dere har noen ideer, ta frem en ball/garnnøste eller lignende. En person holder ballen og sier det første som faller den inn før personen kaster ballen videre til en annen som må gjøre det samme.
  3. Skrive-mylder
    Teip store ark på gulvet eller bordet. Begynn å skrive ned deres egne ideer. Om dere står fast og ikke har tanker, se på hva de andre skriver og kommenter deres innfallsvinkler. Dette skal skje uten at dere snakker. Her er det bare skriving som er lov.
  4. Kampanje-forslag
    Dere vil gjennomføre en aksjon eller kampanje, men vet ikke helt hvordan det fysisk skal foregå. Fortvil ikke! Gi hverandre i oppgave å lage et kampanjeforslag eller en aksjonsidé hver. Presenter de på et lokallagsmøte og plukk de beste tingene fra hverandres ideer.
  5. Lag mal
    Om dere er i det spesielt kreative hjørnet og trenger en liten pause fra harde diskusjoner, bruk litt tid på å lage forslag til hvordan deres helt egne, unike materiale skal se ut. Tegn, bruk paint, bruk photoshop eller andre ting. Om dere vil trykke opp dette materiale og er skikkelig fornøyd, så finnes det gode trykkeri i de fleste byer.
  6. Slagord!
    Ha slagord-workshop hvor dere lager fengende sanger eller rop.
  7. Fakta
    Å lese seg opp på saken dere jobber med kan ofte gi nye ideer og tanker. Med fakta og kunnskap kommer også kreativitet til utførelse. Vær internettdetektiv og let etter viktige personer som kan påvirkes, små detaljer som omhandler saken, finnes det noen andre i byen deres som har jobbet med noe liknende før?
  8. Idékveld med samarbeidspartnere
    Om dere i lokallaget står helt fast og har blitt lei av hverandre, ta kontakt med andre organisasjoner. Be dem på pizza-kveld med idémyldring. Slik får dere både nye venner, og kan låne andres idéer.
  9. Få inspirasjon fra andre eksempler
    Selv om man ønsker å komme på noe helt unikt og nytt er det lov å ta en titt på tidligere kampanjer eller andres kampanjer, slagord, bilder, nettsider eller aktiviteter for inspirasjon.
  10. Tegn en barnekropp
    Press jobber med barns rettigheter, og vi sier at barnets beste er det viktigste, altså handler alt til syvende og sist om at barnet skal ha det bra. Tegn en kropp, tegn streker fra kroppen og skriv ned hvordan problematikken påvirker barnet.