Foto: NRK

PartiBarnometeret

Publisert 16.08.17 av

Usikker på hva du bør stemme i årets valg? Redd Barnas Partibarnometer viser i år hvilke partier som gjør det aller best på barnerettigheter!

Tirsdag 15. august 2017 la Redd Barna fram sitt Partibarnomter. Dette har de gjort hvert eneste år for å gi Regjeringen karakter på hvor bra de gjør det på barns rettigheter. I år er det derimot Stortingsvalg; Da kan alle norske statsborgere over 18 år stemme på det partiet de vil skal bestemme mest i året som kommer. Da kan det være fint å ta en liten sjekk på hva alle partiene mener om saker som er viktig for å innfri barns rettigheter. Derfor er årets Partibarnometer spesielt viktig: det forteller hva du skal stemme om du synes barna er valgkampens viktigste sak!

Partibarnometeret gir alle partiene rødt, gult eller grønt kort på 6 viktige saker:

• færre barn skal vokse opp i fattigdom
  • barn på flukt skal være trygge
  • barn skal få beskyttelse mot vold og overgrep
  • god politikk på bistand, utvikling og skatt
  • helse og utdanning til alle barn i verden
  • klima som tar vare på framtiden

Skal du eller noe du kjenner stemme? Sjekk ut PartiBarnometeret først!

Barnas valg

Er du ikke gammel nok til å stemme enda? Da kan du stemme i barnas valg!

Barnas valg er for barn og ungdom mellom 5. og 10. trinn. På denne nettsiden kan du lære mer om hva et Stortingsvalg er, hvorfor vi har valg, hvordan man stemmer og hva som skjer med hver enkelt stemme. Fra 4.-9.september kan du også gi din helt egne stemme gjennom barnas valg (som gjennomføres elektronisk). Husk å sett deg inn i hva alle partiene mener, og les gjerne partibarometeret.

Etter valget skal vi kjempe for at politikerne holder det de lovde før valget!

God valgkamp og godt valg!