Klesgiganten Shein vinner årets Gullbarbie 2024

Publisert 29.02.24 av Press

Press - Redd Barna Ungdom deler årlig ut Gullbarbie-prisen for å ansvarliggjøre de aktørene som bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger.

Hvert år stemmer ungdom over hele landet frem kandidater som de mener fortjener å motta prisen, og det er ungdom selv som kårer den “beste” av de verste. Prisen går til aktører som ikke tar barns rettigheter og ungdoms mentale helse på alvor, enten ved å fremme kroppspress, kjøpepress eller bruke markedsføringstriks og manipulative teknikker som negativt påvirker hvordan barn og unge føler seg. De nominerte til årets pris var Meta, Good For Me og Shein. I år er det klesgiganten Shein som stikker av med seieren.

Også i år er alle kandidatene verdige vinnere. Formålet med Gullbarbie er først og fremst å bevisstgjøre oss på hvordan store selskaper på kynisk og målrettet vis bruker skitne og manipulative taktikker for å tjene penger på ungdom. Vi ønsker å sette søkelys på den negative påvirkningen dette har for barn og å legge grunnlaget for systematisk endring.

– Vi etterspør alltid dialog med de nominerte, men opplever ofte at aktører heller ønsker å forholde seg taus enn å måtte svare på kritikken. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen. Vi trenger større politisk endring for å forhindre at barn og unges usikkerheter utnyttes for penger i fremtiden, sier leder av organisasjonen, Maja Enerhaug Egge.

Motegiganten Shein er nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpe- og klespress blant unge. Ultra-fast fashion-selskapet er det mest populære merket for hauls på TikTok, og har stor innflytelse på hvor tilgjengelig og synlig trender er for et ungt publikum. Mikrotrender og ultra-fast fashion legger et unødvendig press på unge om å alltid ha det nyeste plagget på markedet. Med fast fashion-industriens synlighet i sosiale medier kommer klestrendene tettere på enn noen gang. Og nå har norsk ungdom utpekt en av gigantene som «versting». At Shein stikker av med seieren kan også vise til klimaengasjementet blant de unge. Det er ikke lett å vite hvilken posisjon man skal ta når trendplaggene prakkes på deg og avsenderen er en utslippsversting.

– Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge. At noe er trendy er ikke nytt, men aldri før har man sett nye plagg dukke opp så hyppig som i dag. Både fordi klesproduksjonen raser avgårde og fordi påvirkningen kommer tettere på enn noen gang, fortsetter Egge.

Barn og unges feed proppes full av plagg og selskaper som Shein er med på å skape en forventning om at man må kjøpe mer for å unngå klespresset. Sannheten er at det presset kommer fra klesgigantene selv.

Maja Enerhaug Egge

maja@press.no