Inkludering i Press

Press jobber for rettighetene til alle barn og unge, det er derfor viktig at vi også legger til rette for at alle barn og unge skal kunne delta i dette arbeidet. Press skal være en organisasjon for alle.

For å sikre dette, er det viktig at alle ledd i organisasjonen har fokus på inkludering, tilrettelegging og mangfold. Vi vet at det ikke alltid er like lett å huske på alt man kan eller bør gjøre for å sikre at alle føler seg velkommen, vi har derfor utarbeidet en rekke ressurser som er ment til å hjelpe dere i lokallagene med å sikre at alle føler seg inkludert i organisasjonen.

Nedenfor finner dere derfor en sjekkliste spesielt utarbeidet med tanke på lokallagsaktivitet, som er ment til å kunne ses over i forkant av et arrangement for å bli minnet på alt man bør tenke på når det kommer til inkludering. I tillegg er det en kortere presentasjon som er fin å gå gjennom ved starten av et arrangement, for å minne alle om hvordan vi ønsker at vår organisasjon skal være. Det er også laget plakater som kan skrives ut og henges opp i lokalet dere skal ha arrangement i, for å synliggjøre våre verdier.

Sjekkliste for lokallag

Her finner dere en sjekkliste det kan være lurt å benytte seg av i forkant av et arrangement i Press for å sikre tiltak for inkludering og tilrettelegging. Denne er utarbeidet spesielt med tanke Press sine lokallag.

Press sine varslingsrutiner

Si ifra! er Press sitt varslingssystem. På denne siden kan du lese mer om våre rutiner for å forebygge og fremgangen i en eventuell varslingssak.

Les våre varslingsrutiner her

Ressurser til inkluderingsarbeid

Har du spørsmål?

Selv om de ulike ressursene er en god start for å sikre at alle skal kunne delta på våre arrangementer, vil det alltid være mer man kan gjøre. Om dere kommer over noe som ikke er nevnt i ressursene, og som dere ønsker hjelp med. Ikke nøl med å ta kontakt på maria@press.no.

Hvis du eller noen andre i Press har opplevd noe som ikke er greit i organisasjonen, og ønsker å varsle kan dere sende en mail til siifra@press.no. Dere kan lese mer om hva et varsel er, hva man kan varsle om i Press og våre varslingsrutiner her.