Lag morgendagens lokalpolitikk

Høsten 2023 er det lokalvalg og med det kommer det flere muligheter til å kunne påvirke lokal politikk i ditt nærområde. For å gjøre det enklere å finne løsninger på relevante utfordringer i ditt lokalsamfunn har vi laget en versjon av Youth-Led-Change som lokallag i Press kan bruke på lokallagsmøter. Youth-Led Change er en håndbok Press har utviklet som en del av CO-CREATE prosjektet.

Hva er Co-Create?

Co-Create er et internasjonalt forskningsprosjekt finansiert av EUs forsknings- og innovasjonsprogram og er ledet av Folkehelseinstituttet. Press er en av 14 formelle partnere som sammen skal involvere ungdom på en meningsfull måte for å se nærmere på de strukturelle årsakene til at ungdom blir overvektig.

Press sin Tool Kit

Som en del av prosjektet utviklet Press en håndbok som har som mål å lære ungdom om å identifisere problemer på systemnivå, og finne løsninger. Disse problemstillingene kan både handle om overvekt, men også om andre tema som klima, kriminaliet, flykningbarn eller noe helt annet. Håndboka består av tre aktiviteter som alle gjennomføres på aktivitetsarket. Vi har delt aktivitetene inn i tre møter, der innholdet i lokallagsmøtetene er tilpasset å ta imot nye medlemmer på en god måte, lære om egne politiske meninger, og finne løsninger.

Forslaget til møte 1 og 2 kan også gjennomføres på samme dag. Da må dere sette av rundt 3 timer til lokallagsmøtet for å rekke å gjennomføre alt. Det sosiale kan komme i tillegg. Dere kan enten gjøre aktivitetene som foreslått under eller som foreslått på s. 6 i håndboken.

Første møte

Velkomstmøte og sosialt

• Velkommen og forklare hva som skal skje.
  • Navnerunde og bli-kjent lek
  • Aktivitet 1 – Visual Voice s. 8-9
    • Ha fokus på problemer i nærområdet siden det snart er lokalvalg!
  • Samle inn resultater/informasjon på aktivitetsarket.
  • Sette frem noe digg å spise
  • Oppfordre til deltakelse på møte nr. 2

Andre møte

• Velkommen og forklare hva som skal skje.
  • Aktivitet 2 – Systems mapping s. 10-11
  • Aktivitet 3 – Make your own policy idea s. 12-13
    • Prøv å inkludere hvordan barnekonvensjonen påvirker forslaget

Tredje møte

• Her planlegger dere en aktivitet som bringer frem utfordringene og løsninger for de andre som bor i nærområdet. Det kan enten være i møte med politikere, gjennom media, via en demonstrasjon, kampanje, etc.
  • Kort introduksjon til Dialogue Forum som er på s. 14-15. Kan dere arrangere et Dialogue Forum sammen med lokale politikere?
  • Kan dere bruke Aksjonistenes kokebok?

Materiell

Co-Create Dialogue Forum Tool

Co-Create sitt ‘Dialog Forum Tool’ er et inkluderende verktøy ungdom kan bruke for å komme i dialog med politikere og andre i lokalsamfunnet. Verktøyet er gratis, men kan ta litt tid å planlegge.

Se video og få mer informasjon om verktøyet på nettsiden.

Har du spørsmål?

alfred@press.no

Alfred er vår prosjektleder for Co-Create prosjektet. Han an svare på store og små spørsmål du har om verktøyene!

Dette prosjektet har mottatt finansiering fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont 2020 under tilskuddsavale nr. 77421

Dette verktøysettet er utviklet innenfor rammeverket for CO-CREATE, et femårig (2018–2023) forskningsprosjekt finansiert av EU. Prosjektet fører sammen 14 internasjonale organisasjoner fra 10 land. Målet med CO-CREATE-prosjektet er å forhindre overvekt og fedme blant ungdom. Dette gjøres ved å bidra med politisk kunnskap og infrastruktur som gjør at de sunneste valgene er de som foretrekkes. Ett av tiltakene for å oppnå dette er å lære ungdom hvordan de kan utforme sin egen politikk og engasjere seg.