Spørsmål og svar om Landsmøte 2021

I år, som i fjor, kommer vi til å arrangere et digitalt landsmøte. Her har vi samlet noen spørsmål og svar vi tenker det kan være greit for dere å ha lett tilgjengelig. De finner du i boksene på venstre side.

Under årets landsmøte kommer vi til å bruke Zoom og GoPlenum for å gjennomføre møtet. Lenke og passord for å delta er sendt ut på mail.

Til møtet burde dere ha en smittevernsansvarlig og en teknisk ansvarlig. Her er kursene de må delta på:

Det vil gjennomføres et smittevernkurs tirsdag 13. april kl. 17:00. Smittevernansvarlig må delta på dette kurset. Link: https://us02web.zoom.us/j/81514786760

Det vil gjennomføres en teknisk gjennomgang onsdag 14. april kl. 17:00. Teknisk ansvarlig må delta på dette kurset. Link: https://us02web.zoom.us/j/83005128184

Hva er Zoom?

Zoom er et videokonferanseverktøy vi bruker for å kunne se alle delegater og observatører, og for å snakke sammen under møtet.

Hva er GoPlenum?

GoPlenum er en programvare vi bruker til voteringer, forslagsfremming, og inntegning av innlegg og replikker.

Hvordan bruker jeg Zoom og GoPlenum?

Du skal altså både ha Zoom og GoPlenum åpent under møtet.

I Zoom er det fint om du navgir deg selv med fullt navn og navn på lokallag/direktemedlem. Dere kan ha zoom på mobil, pc eller nettbrett, men vi anbefaler å bruke det på PC, da det gjør det enklere å se flere personer og det som skjer på landsmøtet. Når du kommer inn i møterommet er kameraet og mikrofonen din slått av. Slå det gjerne på, men dette er valgfritt. Ordstyrerne vil også ha mulighet til å slå av deltakernes mikrofoner.

Du kan velge om du bruker GoPlenum i nettleseren eller som mobilapp (lastes ned der du vanligvis laster ned apper). Hvis du bruker GoPlenum i en nettleser, er Google Chrome anbefalt. Du vil en av dagene før Landsmøtet få en SMS med informasjonen du trenger for innlogging i GoPlenum. Da kan du logge deg inn og se deg rundt.

Her kan du se informasjonen LNU sendte ut i forkant av deres landsmøte om hvordan GoPlenum brukes. Du har selv ansvar for å sette deg inn i dette. Vær sikker på at du klarer å logge inn, og er klar til å begynne, før møtestart.

Hvordan melder jeg meg på?

For å kunne melde deg på Landsmøte, må du være valgt som enten delegat eller observatør av ditt lokallag eller din region. Lokallagene gjennomfører valg, så ta kontakt med ditt lokallag for å få kjennskap til dato for dette møtet hvor delegater og observatører velges.

Dersom du bor i et geografisk område uten tilknytning til et lokallag, er det Landsstyret som har ansvar for å organisere valg av delegater og observatører. Ta kontakt med Landsstyret i din region for å få kjennskap til hvordan dette valget foregår. Dersom du er usikker på hvem du skal kontakte, finner du oversikt her: https://press.no/internside/kontakt/

Hva er fristen for å melde seg på?

Påmeldingsfrist er 16 april, og du finner påmeldingen ved å gå på bit.ly/landsmøte2021

Kan jeg få sakspapirer trykket, eller er alt digital?

Sakspapirene vil du også få tilsendt i posten dersom du melder deg på i løpet av søndag 4.april. I tillegg til sakspapirene vil du få et seminar-kit med det du trenger for landsmøtet, samt litt ekstra kos fra oss på kontoret.

Alle sakspapirer ligger vedlagt i e-posten, men du finner også alle sakspapirer ved å benytte lenken bit.ly/sakspapirene21. Her finner dere også mal for endringsskjema, og skjema dere kan benytte dere av for å sende inn.

Må jeg sitte alene, siden møtet er digitalt?

Nei, det trenger du ikke. I store deler av landet er det mulig å møtes i grupper under 10 personer. Det er supert hvis dere får til å møtes hjemme hos noen i lokallaget, eller at dere leier et grendehus, klubbhus, bibliotekrom eller et møterom.

Redd Barna har kontorer i flere steder i landet, der dere kan leie møterom hvis det er ledig. Ta kontakt med Redd Barna-kontoret for å booke, eller med kontoret i Press (se «Hjelp fra kontoret», så kan vi hjelpe deg.

Jeg synes det er skikkelig kjipt med et digitalt Landsmøte. Hvordan skal vi gjøre det til noe gøy?

Det skjønner vi veldig godt! Vi synes også at det er leit at vi ikke får samlet oss, men vi må gjøre det beste ut av det. Bruk litt penger på å kjøpe inn snacks til alle deltakerne på møter og bestill pizza eller noe lignende til middag på kveldene.

Det kan også være hyggelig å ha planlagt noe sosialt for kveldene etter møter, slik at dere kan koble litt av og bare henge sammen. Dere kan for eksempel lage quiz, spille brettspill, grille eller gå en tur.

Der jeg bor har de stengt ned hoteller og møterom, eller vi får ikke lov til og samles mer enn i familien. Hva gjør vi da?

Vi håper at så mange deler av landet åpner for små samlinger i tiden rundt Landsmøtet. Det er viktig at de som er ansvarlige for delegasjonen og smittevern prøver å holde seg oppdaterte på de reglene som gjelder i deres region. Hvis dere er usikre kan dere ta kontakt med kontoret i Press eller LS.

Vi sender så mange på møtet at vi til sammen blir over 10 stykker? Hva gjør vi da?

Hvis dere ser at dere kommer til å bli over den lovlige grensen for samlinger, anbefaler vi dere å dele dere i to grupper. Sørg for at det er litt blanding mellom nye og gamle Pressere slik at alle får en god opplevelse av Landsmøtet.

Hva må til for at vi skal kunne samles?

Hver lokal samling vil måtte ha både en teknisk ansvarlig og en smittevernansvarlig for å kunne gjennomføre, slik at vi sørger for at alt går riktig for seg. Den ansatte vil kontakte styret for å planlegge snarest mulig.

Hva må til for at vi skal kunne samles?

Det høres litt vanskelig ut mtp. teknisk utstyr å få gjennomført et møte, der vi også samles. Hvordan gjør vi det?

Det kan kontoret hjelpe dere med! Hvert lokallag har fått tildelt en ansatt som skal hjelpe dere med å arrangere et best mulig landsmøte. De kan hjelpe dere med å booke møterom og leie av/kjøpe teknisk utstyr. Hvis dere mangler noe teksnisk utstyr kan vi bestille det og sende det i posten, evt. reservere det et sted så dere kan hente det selv.

Under finner dere en oversikt over hvem dere kan kontakte:

Lokallag   Region     Hvem        E-post
Bodø Nord   Ronja ronja@press.no
Tønsberg og Horten    Sør Bendik bendik@press.no

For generelle spørsmål om møtet:1. nestleder Marina Johansen på marina@press.no

For lokallag:

Lokallag Region    Hvem        E-post
Bodø Nord Ronja ronja@press.no
Tønsberg og Horten Sør Bendik bendik@press.no
Ålesund Midt Bendik bendik@press.no

Kan vi fortsatt stille til redaksjonskomiteer?

For å få Landsmøtet til fungere, er det viktig å ha redaksjonskomiteer som kan behandle forslagene som kommer inn til grunndokumentene underveis i møtet. For å stille til en av komiteene, eller for å få mer informasjon om hva det innebærer, gå inn på linken her: http://bit.ly/redkom2021. Frist for å stille er 21. april 23:59.

Hvordan blir årets Landsmøte?

I år, som i fjor, kommer vi til å arrangere et digitalt landsmøte. Vi bruker Zoom og GoPlenum for å gjennomføre møtet. Lenke og passord for å delta er sendt ut på mail.

Hva er Zoom?

Hva er GoPlenum?

Hvordan bruker jeg Zoom og GoPlenum?

Du skal altså både ha Zoom og GoPlenum åpent under møtet.

Hvordan melder jeg meg på?

Hva er fristen for å melde seg på?

Kan jeg få sakspapirer trykket, eller er alt digital?

Må jeg sitte alene, siden møtet er digitalt?

Redd Barna har kontorer i *sett inn steder*, der dere kan leie møterom hvis det er ledig. Ta kontakt med Redd Barna kontoret for å booke.

Hva må til for at vi skal kunne samles?

Under finner dere en oversikt over hvem dere kan kontakte:

Lokallag Region Hvem E-post
Bodø Nord Ronja ronja@press.no
Tønsberg og Horten Sør Bendik bendik@press.no
Ålesund Midt Bendik bendik@press.no

Kan vi fortsatt stille til redaksjonskomiteer?