Kommunikasjonsstrategien

Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla

bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla

Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla.

1. Formålet med strategien

Formålet med kommunikasjonsstrategien er å etablere en tydelig posisjon og merkevare som er konsistent på tvers av alle kanaler og formater. Posisjonen skal etablere Press som et tydelig alternativ med unike kvaliteter. Budskapet skal posisjonere Press med et tydelig budskap som er forankret med konkrete politiske målsettinger. Kommunikasjonsplattformen skal sikre enhetlige retningslinjer slik at Press sin avsenderidentitet er lik i alle kanaler og at vi fremstår profesjonelle.

 

Kommunikasjonsstrategien skal også bygge opp under og styrke virksomhetsplanen. Virksomhetsplanen legger derfor føringer for kommunikasjonsstrategien, og når det vedtas en ny virksomhetsplan skal kommunikasjonsstrategien oppdateres.

 

En viktig del av kommunikasjonsstrategien er at organisasjonen skal få eierskap til kommunikasjonsplattformen i tillegg til at kommunikasjonsplattformen legger føringer for hvordan vi ønsker å bli oppfattet av omverden, da spesielt våre interessenter.

2. Ønsket situasjon

Vi vil at organisasjonen skal ha eierskap til kommunikasjonsplattformen og bruke den aktivt. Vi vil at kommunikasjonsplattformen skal reflektere hvordan omverden ser på oss – spesielt våre interessenter. Vi vil ha et sterkt eierskap til de sakene som er viktige for oss. Vi skal kommunisere det samme budskapet i alle kanaler og kontinuerlig jobbe med synligheten i egne og andre kanaler slik at politikken vår får gjennomslag og Press synliggjøres som en viktig ungdomsorganisasjon. 

 

For å oppnå dette er det valgt ut noen spesifikke satsingsområder. Landsstyre og sentralstyret er viktige organ for å implementere kommunikasjonsstrategien. Lokallagsledere, ls og sst har nøkkelroller for å innarbeide strategi og plattform i organisasjonen.  Når det gjelder å bygge merkevare eksternt handler det om å bruke de kanalene vi har til rådighet: Våre egne digitale kommunikasjonskanaler og tradisjonelle kanaler som pressen og vårt medlemsblad Larm. For å komme til ønsket situasjon har vi noen kanaler vi bruker ekstra mye ressurser for å være tilstede i. Å jobbe aktivt opp mot Facebook og Instagram som distribusjonskanal, i tillegg til tradisjonell presse, er der vi legger inn hovedvekten av ressurser. Både når det gjelder arbeidskapasitet og økonomi.

3. Press’ interessenter:

En interessent kan  beskrives som en viktig samarbeider for Press. Interessenter er forskjellige fra organisasjon til organisasjon, ut fra behovet til organisasjonen.

Våre medlemmer

Medlemmene er vår viktigste interessent. Alle burde oppleve at det er nyttig og spennende å være med i Press. På den måten vokser vi som organisasjon.

Potensielle medlemmer

For å styrke organisasjonen vår er noe av det viktigste vi gjør, å verve nye medlemmer. For å klare dette må vi være synlige og det er viktig at vi treffer riktige mennesker med kommunikasjonen vår.

Politikere

Hvis vi vil få gjennomslag for politikken vår, er det viktig at vi har god kontakt med politikerne og de som jobber for dem.

Pressen

Vi ønsker å være en synlig, profesjonell og engasjerende organisasjon. For å få debattinnlegg på trykk og saker i media er det viktig med god og jevn kontakt med journalister og aviser.

Andre organisasjoner 

Det er viktig med et godt forhold til andre ungdomsorganisasjoner, partier og interesseorganisasjoner for vår omdømmebygging. Viktig for å både gi og få tips til hva man kan gå ut i media på, gjerne i fellesskap.

Redd Barna

Vi er Redd Barna sin ungdomsorganisasjon. For at vi skal opprettholde vårt gode forhold, er det viktig å ha god flyt av informasjon og jobber sammen om saker vi begge jobber med.

4. Press sine styrker og svakheter

For at Press skal lykkes med å oppnå målsettingene fastsatt i denne kommunikasjonsstrategien er det viktig å se organisasjonen vår utenfra.

Hva er våre sterke sider, hva er våre svake sider? Hvordan skiller vi oss fra andre organisasjoner? Hva er det Press gjør som gjør at andre burde bry seg om akkurat vårt budskap?

Styrker

  • Vi har dyktige folk i organisasjonen vår med kompetanse på våre viktigste saksfelt
  • Vi har en organisasjonsstruktur som fungerer med lokallag rundt i hele landet
  • Organisasjonen vår er samlet, og ikke splittet i ulike fraksjoner
  • Vi har sterkt sakseierskap og er en naturlig aktør i samfunnsdebatten om kroppspress og psykisk helse
  • Gullbarbie-kampanjen er godt kjent og gir mye oppmerksomhet og engasjement rundt organisasjonen vår
  • Medlemmenes engasjement er genuint for barns rettigheter, og ikke for å oppnå en karriere

Svakheter

  • Geografiske utfordringer, ettersom medlemstallene er veldig varierende i de ulike landsdelene
  • Selv om vi er godt kjent for noen, kjenner ikke alle nordmenn til organisasjonen vår
  • På flere saksfelt har vi overlappende synspunkter med andre organisasjoner, og det kan derfor være utfordrende å komme frem med budskapet vårt
  • Selv om vi er en etablert aktør i samfunnsdebatten er det andre organisasjoner som står høyere i sjiktet hos media enn oss, f. eks. Redd Barna

Har du spørsmål?

Simen, simen@press.no

Maler og eksempler på leserinnlegg: