Dette er de nominerte til årets Gullbarbie

Publisert 13.01.21 av

Press – Redd Barna Ungdom deler hvert år ut Gullbarbie. Prisen går til den medie- og reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte kandidatene bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge barn og unge noe. Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse! I år kårer vi Gullbarbie for tiende gang.

“Dessverre er Gullbarbie-prisen fremdeles nødvendig å dele ut. Reklame – og mediebransjen bruker fremdeles bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse.”, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom.

Årets nominerte er TikTok, Brandy Melville og Sophie Elise AS.

“TikTok er nominert fordi de har fjernet innhold basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonshemninger, og LHBTI+-innhold. TikTok bidrar til å undertrykke det som går utenfor normen. Algoritmene fører til at det skapes ekkokammer for skadelig innhold, og plattformen tar ikke ansvar for dette. TikTok tillater også reklame for apper og spill der målet er å endre på eget utseende og kropp.”, sier Lea Mariero.

“Gjennom sin bruk av one size på alle klær, fremstiller Brandy Melville et svært ensidig skjønnhetsideal. Dette går også igjen på deres Instagram og nettside, der det ikke er variasjon i verken kroppsform eller etnisitet. Brandy Melville er et populært merke blant unge jenter, og det er derfor problematisk at de bidrar til ideen om at det finnes én idealkropp.”, sier Lea Mariero.

“Sophie Elise AS har i flere år produsert innhold til sosiale medier, og i 2020 var hvert tredje innlegg på Instagram reklame eller annonser, hvor halvparten av disse spilte på kropp og unødvendig seksualisering. Sophie Elise AS tjener hvert år millioner på bekostning av barn og unges psykiske helse.”, sier Lea Mariero.

“TikTok, Brandy Melville og Sophie Elise AS har på hver sin måte tjent penger på at barn og unge får dårlig psykisk helse. De har bygget opp under ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering over lang tid”, sier Lea Mariero.

Bli med på Press sin sommerleir!

Vi i Press arrangerer vår gratis sommerleir på idylliske Utøya 25. - 29. juni 2024 med tonnevis av aktiviteter. Sommerens mest spennende eventyr vil du ikke gå glipp av!

Meld deg på!