Vinneren av Gullbarbie 2023 er Ex on the Beach Norge

Publisert 21.02.23 av Press

Ved å stemme på årets Gullbarbie har barn og unge sagt tydelig ifra om at de er lei av hvor seksualisert mediebilde er. De er lei av at Ex on the Beach Norge spiller på barn og unges usikkerheter og skaper sexpress.

Vi mener Ex on the Beach Norge må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften realityserier har på barn og unge. For å ta dette ansvaret på alvor, må noe gjøres med kropps- og sexfokuset, både i markedsføringen og i seriens innhold.

Discovery Networks Norway AS svarer på kritikken med at serien speiler samfunnet vi lever i. Som en stor aktør, er de en del av årsaken til det seksualiserte mediebilde. Dette er noe de burde motvirke, men de velger heller å bruke det som en unnskyldning for å lage klikk-vennlig TV. Les mer om Gullbarbie kampanjen og årets vinner her.

Takk for at du har bidratt til kampanjen! Din stemme teller! Dersom du ønsker engasjere deg mer i kampen mot kroppspress, kan du lese mer om hvordan man blir medlem i Press her.

Hvem er du til å dømme?

Barn og unge opplever i økende grad diskriminering, fordommer, rasisme og utenforskap. Hvor ofte tar vi oss tid til å tenke på hvor fordommene våre, de forutinntatte meningene vi har om andre, kommer fra? Har du noen gang tenkt over hvem du er til å dømme andre?

Les mer