Sophie Elise AS vinner årets Gullbarbie

Publisert 10.02.21 av

Gullbarbie deles ut til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. De nominerte til årets pris var Brandy Melville, Sophie Elise AS og TikTok. Sophie Elise AS vinner årets Gullbarbie med en overveldende andel av stemmene.

– Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig ifra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste årene har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom.

– Vi mener millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influencerbedriften har på barn og unge. Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, sier Lea Mariero.

Årets kampanje

– Engasjementet rundt årets kampanje har vært enorm. De nominerte til årets pris har skapt debatt og fått mye oppmerksomhet. At barn og unge i så stor grad responderer og engasjerer seg i Gullbarbie viser at medie- og reklamebransjen ikke tar det ansvaret de har overfor barn og unge, sier Lea Mariero.

– Dette er ellevte gangen vi deler ut Gullbarbie og aldri før har det vært så utfordrende å få debatten om Gullbarbie til å handle om det prisen faktisk er til for, nemlig å sette søkelys på hvordan medie- og reklameaktører driver kynisk og målrettet markedsføring mot barn og unge. Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse, sier Lea Mariero.

Influencere er ikke fritatt fra ansvar

– Influencere og millionbedrifter som Sophie Elise AS er ikke fritatt fra alt ansvar. Influencermarkedsføring er en av de raskest voksende formene for markedsføring, og er også svært effektivt ettersom man benytter seg av bedrifter med allerede oppbygd tillit. Til tross for dette har årets kampanje vist at det er store utfordringer tilknyttet å diskutere denne typen markedsføring. Vi håper årets kampanje kan bidra til en større mulighet for dette, og at det å sette sitt eget navn i bedriftsnavnet ikke lenger skal være nok for å kunne slippe unna all kritikk. Engasjementet årets kampanje har skapt viser at dette er tematikk og samfunnsutfordringer som ikke blir tatt nok på alvor til vanlig, sier Lea Mariero.

– Sophie Elise AS har vunnet “årets business” på Vixen og influenceren har blitt kåret til årets mediekvinne av Medier24. En kan ikke velge når en er privatperson og når en er bedrift etter når det passer seg. Sophie Elise AS må kunne stilles til ansvar for reklamene og annonsene som blir publisert på bedriftens kontoer, sier Lea Mariero.

For ytterligere kommentar kontakt leder i Press, Lea Mariero, på telefon 93051998 eller kommunikasjonsrådgiver, Simen Bondevik, på e-post simen@press.no.