Home/Vårkampanjen ressursside/Plakataksjon vårkampanjen

Hvordan planlegge en plakataksjon

Hva

Dere får nøyaktig hundre (100) plakater til deres disposisjon som dere står fritt til å henge opp på kreative måter. Det virker kanskje enkelt nok, og det er faktisk enkelt nok, men det er viktig å planlegge aksjonen til en viss grad slik at hele tingen ikke blir improvisert. Plakatene får dere fra oss, og resten må dere fikse selv, enten dere har det liggende hjemme eller bruker lokallagsmidler på en handletur på Jernia. Så hva er det “resten” dere trenger? Jo da, det er bare noe å henge opp plakatene med for å passe på at de holder seg der en stund. Gaffateip funker fett, og om dere vil bruke tenna deres eller saks for å få opp teip (limbånd) er opp til dere.

Hvor

Men hvor skal dere henge opp disse plakatene? Her skal ikke SST skrive en oversikt over hvor i lokallaget deres det er best å henge opp plakatene for å få oppmerksomhet, fordi, suprise suprise, Iben og Isaac har ikke residens i Ålesund, og da er det naturlig å tenke at gjengen i Ålesund vet best hvor plakatene blir synlig. Men det betyr ikke at vi ikke kommer til å gi dere noen tips. No sir, her er det tips å få.

Se, her har Iben vært veldig flink og gått inn på Google Earth for å tegne en rute i hjembyen hens  som lokallaget kan bruke. Det er nemlig lurt å planlegge ruten på forhånd noen ganger, sånn at man plutselig ikke går inn i en blindvei, blir demotivert og henger opp plakater der ingen kommer til å se dem. Det betyr ikke nødvendigvis at dere MÅ planlegge ruten med en penn i Google Earth, men bare pass på at dere har en rute. Kanskje vil dere dele dere opp i to grupper og gå to separate veier for å dekke mest mulig areal? Målet burde vel være å henge opp så mange plakater som mulig den kvelden dere gjennomfører aksjonen! Om dere henger opp alle plakatene på samme sted kan det hende folk går forbi uten å legge merke til det. Heng dem opp mange steder hvor folk legger merke til det! (Note til Asker og Bærum, dette er kun en visuell representasjon av hvordan et kart kan se ut, ikke faktisk en god og gjennomtenkt rute)

Når

Vi har ikke en felles aksjon dato for alle lokallagene, rett og slett sånn at lokallagene kan mobilisere og planlegge sånn det passer dem. Kampanjeperioden er fra 24.april til og med 15.mai. Altså må dere gjennomføre aksjonen i løpet av denne perioden. Vi vil jo helst at folk skal snakke om kampanjen før perioden er over, så det som hadde vært ideelt hadde jo vært om lokallagene gjennomførte aksjonen første uken i kampanjeperioden sånn at dere har resten av tiden til å gjøre andre kule ting(se aksjonistenes kokebok for inspo).

Sosialt

Gjerne gjør noe sosialt etter aksjonen. Pizza, boller og brus, bowling eller enn hva annet pleier som oftest å funke. Dette skaper sosialt bånd innad i lokallaget og hjelper til med å lokke flere medlemmer til aksjonen og neste aktivitet!

Mobilisering

Siden plakataksjon som regel er en ganske enkel aktivitet er det lett å lokke folk til aktiviteten, spesielt om det er noe sosialt eller god mat etterpå. Send gjerne meldinger/mail til medlemmer via hypersys for å la folk vite at aksjonen skjer (send mail til iben@press.no om du ikke vet hvordan hypersys funker) og send også DMs (direktemeldinger). Gjerne ta hensyn til når folk kan. Om halve lokallaget skal på Geir sin håndballkamp på en onsdag, gjerne ikke ta det på onsdagen.

Spørsmål?

Marius, Iben og Isaac står klar til å bistå dere i deres arbeid! Det viktigste er at dere gjør aksjonen og prøver å “kvitte dere” med alle. Gjør dem synlig slik at folk kan se og vil lese!

Ressursbank