Media og leserinnlegg
Selv om mange unge i dag får mye informasjon fra digitale medier, er tradisjonelle medier som aviser fremdeles svært viktig. Her har du mulighet til å nå ut til en svært bred målgruppe.
Leserinnlegg
Å skrive leserinnlegg er noe av det viktigste vi kan gjøre for å delta i samfunnsdebatten, og viser at vi unge har en viktig plass og stemme. Vi setter en sak på dagsorden og synliggjør Press – Redd Barna Ungdom i media. Det er altså mange gode grunner til å sette deg ned og begynne å skrive et leserinnlegg!
Det finnes ingen fasit på hvordan man skriver et leserinnlegg, men under følger noen tips som forhåpentligvis vil gjøre det litt lettere for deg å skrive et leserinnlegg om en sak du brenner for!
Idé
Før du begynner å skrive innlegget ditt er det viktig at du har en klar tanke om hva du skal skrive om. Det er en stor fordel om du har et ekte og brennende engasjement for saken du skriver om – engasjement skinner veldig ofte gjennom i teksten og gjør den mer interessant å lese. Innlegg uten tydelig engasjement blir som regel gjennomskuet og takket nei til.
Før du begynner å skrive kan det være lurt å svare på disse spørsmålene for deg selv:
- Hvorfor er det jeg skriver om viktig for andre enn meg selv?
- Hvorfor skal folk lese dette?
- Hvordan skiller jeg meg fra andre som har ment noe om denne saken tidligere?
- Hva skal være hovedbudskapet mitt? Og hvem skal jeg eventuelt utfordre til å løse saken?
- Hvordan kan jeg gjøre innlegget mitt så dagsaktuelt som mulig? Er det mulig å koble det opp mot en sak som allerede har oppmerksomhet i media?
Hvordan bygge opp og skrive teksten
Det er mange måter å gjennomføre selve skrivingen på og du vet selv best hvordan du liker å jobbe frem en tekst. Men det kan være lurt å starte med en disposisjon; start for eksempel med å lage underoverskrifter som beskriver de ulike argumentene/temaene du vil skrive om i de forskjellige avsnittene.
Noe av det som ofte gjør at et leserinnlegg blir bra er at man beskriver et problem og samtidig kommer med en løsning på problemet. Eksempelvis, i stedet for å bare skrive om hvorfor det er dumt at barn blir utsatt for menneskehandel, kan det være lurt å komme med forslag til hvordan vi kan få en slutt på at barn blir ofre for menneskehandel.
Fokuser mest på det du selv mener. Bruk for eksempel ikke et helt avsnitt på å gjengi andres meninger. Behold din egne personlige skrivestil. Det er ikke nødvendig å bruke store og fine ord om det ikke er naturlig for deg, for det kan fort bli kunstig.
Et godt tips er å holde deg til et argument i hvert av avsnittene dine og lage deg et klart hovedbudskap som du understreker på ulike måter i både innledningen og avslutningen. Her er et forslag på hvordan du kan bygge opp leserinnlegget ditt:
- INNLEDNING: Her kan du kort presentere hva saken din handler om, hvorfor det er et problem, hvem som kan løse problemet (ofte myndighetene) og hvordan det kan løses. Forsøk gjerne å gjøre den så dagsaktuell som mulig også. Innlegg som starter med et smell fanger både oppmerksomheten til debattredaksjonene og leserne.
- AVSNITT 1: Her kommer du med mer informasjon om situasjonen du skriver om. Kom med litt fakta og forklar gjerne enda mer om hvorfor den er så viktig.
- AVSNITT 2: Her kan du komme med ditt første argument for at din “løsning” på “problemet” er riktig.
- AVSNITT 3: Her kan du komme med ditt andre argument for at din “løsning” på “problemet” er riktig.
- AVSLUTNING: Her oppsummerer du kort det du har skrevet, understreker hovedpoenget ditt og skriver en spiss og fengende siste setning.
Fra utkast til ferdig tekst
Når du er ferdig med å skrive så har du gjort mesteparten av jobben, men noe av kanskje det viktigste gjenstår – nemlig finpussen. Her er en god sjekkliste å gå gjennom når du har skrevet ferdig et utkast til leserinnlegg:
- Lag en kort og fengende tittel som er saklig og relevant.
- Ikke skriv: “det lovfesta omsorgsansvaret for enslige asylsøkende barn mellom 15 og 18 år bør ikke ligge hos UDI”. Skriv heller: “Et svik mot barna våre”.
- Ikke skriv: “Det er åpenbart at ananas ikke er godt på pizza”. Skriv heller: “Pizza er godt, ikke ødelegg den med ananas!”
- Finn ut hvilken avis du vil sende inn leserinnlegget ditt til. Tilpass lengden hvis avisen har noen spesielle tegnbegrensninger på leserinnlegg. Send med bilde av deg selv, fullt navn, alder, telefonnummer og vervet ditt i Press – Redd Barna ungdom når du sender inn innlegget. Husk å send innlegget ditt til kun en debattredaksjon av gangen!
- Les over teksten flere ganger. Er det noe som kan kuttes? Har du for eksempel skrevet det samme flere ganger?
- Få gjerne en venn i Press til å lese gjennom innlegget ditt og komme med tilbakemeldinger på det!
Hvis du trenger noe hjelp med leserinnlegget ditt, uansett om det er idé til tema å skrive om eller forslag til fengende tittel, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver.
Til slutt, hvis du får publisert innlegget ditt: Gratulerer og tusen takk! Du har nettopp gjort noe veldig viktig, og både satt en viktig sak på dagsorden og profilert Press! Send gjerne lenke til innlegget ditt til kommunikasjonsrådgiver så enda flere i organisasjonen får se det.
Hvis du får nei fra avisen: Ikke gi opp! Det er ikke alltid du får et ja første gang du sender inn et leserinnlegg – brett opp armene, skriv litt om på det og send inn til en annen avis!