Kommunikasjon og mediearbeid
Over 90% av barn og unge bruker sosiale medier daglig. Derfor er dette noe som gir oss gode muligheter til å spre budskapet vårt og nå nye potensielle Press-medlemmer!
Her finner du noen gode tips og triks som forhåpentligvis gjør det litt enklere å lykkes med sosiale medier for ditt lokallag.
Lokallag på SoMe
Mange lokallag velger én sosiale medier-ansvarlig. Dette kan være en god løsning. Det kan fortsatt være lurt at hele styret bidrar med tips til poster sånn at det ikke blir for mye jobb for én.
Det er ikke én riktig måte å drive lokallagets sosiale medier på. Hva og hvor mye dere poster er helt opp til hvert enkelt lokallag, men dere bør ha et bevisst forhold til hva dere poster. Da er det lurt å stille seg selv følgende spørsmål:
- Hvem prøver vi å nå? Eksisterende medlemmer, potensielle medlemmer, generelt ungdom som er enig i vår politikk eller beslutningstakere i kommunen?
- Hvorfor poster vi? For å nå nye medlemmer, for å spre vår politikk, for å informere om aktiviteten vår, prøve å påvirke lokalpolitikere eller bare for å ha det gøy?
- Hva ønsker vi å poste? Memes, seriøse politiske innlegg eller arrangementer? Noe annet? Eller en kombo?
- Hvor ønsker vi å poste? Instagram? TikTok?
Ulike sosiale medier fungerer på ulike måter. Likevel har de til felles at desto mer engasjement, jo flere andre mennesker får opp posten i sin feed. Om dere ønsker å nå nye folk er det derfor viktig at medlemmer i lokallaget liker, kommenterer, lagrer og deler det innholdet dere legger ut. Det er også lurt å kommentere, lagre og dele det Press sentralt (@pressrbu på Instagram) legger ut for at hele organisasjonen skal nå flere.
Lokallag i Press står fritt til å poste det dere ønsker, fra seriøse poster om viktige temaer, til informasjon om lokallagsmøter og memes. Husk likevel at dere representerer hele organisasjonen, spesielt når dere bruker logoen til Press. Bruk vanlig folkeskikk og ikke post ting som er motstridende med Press sin politikk.
Husk at det viktigste er ikke nødvendigvis hva dere poster, men at dere poster noe. Lykke til, og ha det gøy med sosiale medier-arbeidet!
Det finnes mange redigeringsprogrammer det er mulig å bruke.
- Canva er et enkelt redigeringsprogram. Her finnes det både en gratisversjon og en premiumversjon.
- Photoshop, indesign og illustrator er alle gode redigeringsprogram i Adobe-pakka, men koster penger og kan være komplisert dersom man ikke har erfaring fra før.
- Det er også mulig å lage bilder i PowerPoint! Du kan få riktig størrelse til bildet ditt ved å gå på Utforming -> lysbildestørrelse -> utskriftformat. Vil du ha kvadratisk kan du feks velge 10 cm høyde og 10 cm bredde, og vil du ha stående bilde til feks instagram kan du velge 10,5 cm bredde og 13,8 cm høyde. Så er det bare å legge inn tekst (les mer om font under Profilmanualen), logo og bilde/illustrasjoner. Dette er også en enkel måte å lage forsidebilder til arrangementer på facebook.
Å ha bilder og illustrasjoner kan være en god måte å gjøre posten mer interessant på. Husk å alltid spørre om lov før du poster bilder av andre. Det finnes flere nettsider hvor du kan hente gratis bilder og illustrasjoner.
- pixabay.com
- unsplash.com
- Press sine illustrasjoner
Press har en grafisk profil. Årsaken til at man har en grafisk profil er at det skal være en helhet i det som kommuniseres, og at det skal være lett for folk å se og kjenne igjen at noe kommer fra Press. Derfor gir den grafiske profilmanualen regler og retningslinjer om bruk av font (skrifttype), farger, logo og annet.
Den grafiske profilmanualen finnes i sin helhet her (https://press.no/profilmanual/). Her kan du også laste ned illustrasjoner, logoer og Press sin font.
Ressurser til sosiale medier
Har du spørsmål eller trenger du inspirasjon?
Vil dere ha inspirasjon til innlegg? Trenger dere noe å poste? Her finner dere flere ferdiglagde poster.
Hvis dere har andre spørsmål er det bare å ta kontakt med oss på kontoret så kan vi hjelpe!