Vi vil ha nye medlemmer!
Hva er verving?
Verving er å rekruttere nye medlemmer til et bevisst mål. Vi i Press, ønsker å verve medlemmer som vil bli med i kampen mot barnerettighetsbrudd. Under høstkampanjen fokuserer vi på medlemmer som er enig i at skolehelsetjenesten ikke fungerer.
Hvorfor verve?
Verving er nyttig for å få flere medlemmer. Jo flere medlemmer Press har jo større gjennomslagskraft har vi som organisasjon. Det er stor forskjell på å si at vi representerer 500 medlemmer til å kunne si at vi har over tusen medlemmer i ryggen. Jo flere medlemmer vi kan fortelle politikere at vi har, desto større sjans for at de gir oss gjennomslag. Det samme gjelder også for media, flere medlemmer kan gi flere saker på trykk.
Verving kan også føre til at flere engasjerer seg i lokallag som gjør aktivitet og lignende lettere å gjennomføre. Flere menneskelige ressurser betyr at det er flere som kan hjelpe til med å arrangere medlemsmøte, aksjon eller konsert. Mer lokallagsaktivitet betyr at lokallaget blir tydeligere for lokalmiljø som igjen vil føre til at flere engasjerer seg.
Verving er også viktig for Press fordi vi får mer penger jo flere medlemmer vi har. Ikke bare får vi medlemskontingenten til de nye medlemmene, men flere medlemmer betyr også mer penger i grunnstøtte fra staten. Vi kan også vise Redd Barna at vi er en stor organisasjon som trenger flere midler for å gjennomføre alt arbeidet for barns rettigheter. .
Hvem kan man verve?
Det finnes bare en begrensning til hvem man kan verve til Press; den du verver må være mellom 13 og 25 år. Mange starter med å verve vennene sine eller familiemedlemmer fordi man kjenner de fra før av og det er derfor ofte lettere å engasjere dem. Samtidig er det også viktig at man verver andre på skolen, på fotballtrening eller på stand. Man må ikke være en spesiell type person for å kunne være med i Press, heller tvert imot. Vi ønsker å være en mangfoldig organisasjon med alle mulige slags medlemmer og det krever at man er mangfoldig i vervingen sin.
Hvordan verve?
Det finnes mange forskjellige måter å verve på hvorav ingen av dem er mer riktig enn den andre. Det er heller ikke oppsatt regel for hvordan man skal verve. Prøv deg fram og se hva som passer deg best! Verving kan være så enkelt som å spørre en klassekamerat om de ønsker å bli med. Hovedgrunnen til at personer ikke er med i en organisasjon er fordi de ikke har blitt spurt. Da må vi huske å spørre!
En klassisk måte å verve på er å stå på stand. Dette kan være enten på skolen, kjøpesenter, torg eller lignende. Man kan også arrangere stand på andres organisasjoners arrangementer. Uansett hvor standen er innebærer det som oftest de samme tingene: bord å sette ting på, banner eller noe annet for å gjøre seg synlig, flyers, klistremerker, drops og andre ting å gi ut til personer som går forbi. Det kan ofte være lurt å ha noe som både gjør det mer sannsynlig at personer kommer til standen din og at de blir der lenge nok til at du kan verve dem. Quiz eller andre konkurranser med premier slår ofte godt an, men her er det bare fantasien som setter grenser for hva dere kan gjøre!
Å holde foredrag for andre organisasjoner, elevrådet eller skoleklasser er en annen god måte å verve på. Her kommer kampanjeforedraget godt til bruk! Ved å knytte organisasjonen opp til en enkelt sak og vise at vi er kunnskapsrike og engasjerte mennesker, gjør det lettere for andre å engasjere seg. En ide kan være å sende en generell e-post til skoleledelsen og spørre om noen klasser eller elevrådet ønsker å høre et foredrag om skolehelsetjenesten. I etterkant av foredraget er det viktig å knytte informasjonen i foredraget til medlemskap gjennom å invitere til et lokallagsmøte eller lignende.
Man trenger ikke å møte folk fysisk for å kunne verve dem. En enkel måte å verve andre på er ved å sende meldinger eller ringe. Dette kan man gjøre til en aktivitet i lokallaget. Det eneste man trenger å gjøre er å sende melding eller ringe alle man kjenner og be dem melde seg inn. Man kan også gjøre det til en konkurranse innad i lokallaget om hvem som klarer å verve flest i løpet av møtet.
En annen måte man kan verve digitalt er å spre ordet om Press på sosiale medier. Enten det er gjennom å reposte innlegg Press sentralt legger ut, å være aktiv på sosiale medier som lokallag, å legge ut egne innlegg privat eller lignende. Uansett er man med på å spre ordet om verdens beste organisasjon. Å være aktiv på sosiale medier som lokallag gjør det også lettere for andre å vite hvordan det er å være aktiv noe som kan gjøre det mindre skummelt å delta selv.
Verving kan til tider være litt skummelt eller vanskelig hvis man ikke har gjort det før. Da kan det være lurt å øve på verving. Disse øvelsene kan være fint å ha på et lokallagsmøte før man skal stå på stand, holde foredrag eller lignende.
Egne erfaringer:
- Start med en runde på hvordan du selv ble medlem i Press, og hva som fikk deg til å bli i lokallaget (følg med på om det er ting som gjentar seg). Skriv opp en liste med de tingene som kommer frem (f.eks skole, gjennom venner, gjennom fb, sosiale medier osv.)
- Diskuter hvordan man kan bruke egne erfaringer til å verve andre
Skuespill:
- Du begynner som verver. Du gir en karakter til hver av medlemmene som skal overbevises av deg om å bli medlem i Press. Du kan forberede disse karakterene ved å skrive f.eks “gutt, 15 år, fritidsaktivitetene er håndball og skole ” og “jenter, 17 år, går på elektro-fag på vgs” osv.
- En og en skal de gå opp og du skal overbevise deres “karakter” om hvorfor akkurat Press er riktig organisasjon for deg.
- Reflekter rundt dette etter alle deltakere har vært oppe. Hva funket? Hva funket ikke? Hva kan dere ta med dere videre når dere skal verve?
- Bytt om rollene. Nå skal også de prøve å overbevise hverandre om å bli med i Press. Del enten opp i to og to, eller ha to go to fremme foran hele gruppen (se an hvor utadvendt medlemmene er)
- Avslutt sesjonen med å planlegge minst en verveaktivitet, og lage en liste med ting skal kan være lurt å huske på.