Tips fra en LS’er

Hei! Jeg heter Emma og sitter i Landsstyret som representant for region Vest, men først og fremst er jeg nestleder i Bergen Press – regionens desidert kuleste (og foreløpig eneste) lokallag! Styret vårt består av en leder, nestleder (meg), en økonomiansvarlig og to styremedlemmer, men dette kan variere fra lokallag til lokallag. Medlemmer, både de som er med i et lokallag og de som ikke er det (direktemedlemmer) kan blant annet delta på lokallagsmøter, under kampanjer og på nasjonale arrangementer.

Til sammen pleier vi å være rundt 10 stykker på møtene våre. Hva vi gjør på møtene varierer ut ifra hva som skjer ellers i organisasjonen. I kampanjeperioder har vi gjerne møter hvor vi sammen planlegger og gjennomfører aktiviteter knyttet til kampanjen.

Under fjorårets høstkampanje, hadde vi for eksempel buttonsverksted, hvor vi lagde våre egne buttons med kampanjelogoen på, før vi delte dem ut på videregående skoler.

I forbindelse med årets Gullbarbie, hadde vi et møte med lokallaget hvor vi planla et større arrangement. Vi tok kontakt med forskjellige organisasjoner i nærheten som jobber med relevante saker, og fikk leie lokaler (gratis) på det offentlige biblioteket. Vi inviterte Thea, fra sentralstyret, og hun hadde foredrag om kampanjen, før hun deltok i en panelsamtale sammen med representanter fra 2 andre organisasjoner, som vi kontaktet på mail. Vi stilte også med pizza og brus. Vi brukte akkurat 3 uker fra vi begynte å planlegge, til vi gjennomførte arrangementet. Man trenger altså verken mye tid, stort budsjett eller lang erfaring for å lykkes med et arrangement!

Tips til lokallagsaktivitet:

1. Inviter andre organisasjoner med på møtene og arrangementene dere gjennomfører i lokallaget, så blir dere kanskje invitert tilbake. I etterkant av Gullbarbie-arrangementet vårt, har vi blitt invitert med på arrangementer av organisasjonene som ble invitert på arrangementet vårt. Slik kan lokallag få gode kontakter, og spennende, varierte aktiviteter å være med på.
  2. Bruk årshjulet! Tilpass lokallagsaktiviteten etter hva som foregår ellers i Press. På denne måten får man både tips og idéer til hva man kan finne på, og man holder hverandre oppdatert på hva Press arbeider med. Det finnes gode ressurser med råd og tips på press.no → ‘for medlemmer’ → ‘nyttige filer’ → ‘tidligere kampanjer’.
  3. Gjør noe kreativt! Buttonsverksted, plakatverksted eller bannermaling slår aldri feil. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan finne på!
  4. Ikke nøl med å kontakte Landsstyret og Sentralleddet! Enten dere vil ha besøk i forbindelse med en nasjonal kampanje, skal stelle i stand et større arrangement, vil at noen skal holde foredrag eller gi annen skolering, finnes det mye hjelp å få.