Tips og triks: Facebook
Over 90% av barn og unge bruker sosiale medier daglig.
Derfor er dette noe som gir oss gode muligheter til å spre budskapet vårt og nå nye potensielle Press-medlemmer! I dette dokumentet følger noen gode tips og triks som forhåpentligvis gjør det litt enklere å lykkes med sosiale medier for ditt lokallag.
Sentralleddet i Press er på Facebook, Twitter og Instagram. Der kan du også hente inspirasjon, til hva dere selv kan legge ut.
F Press – Redd Barna Ungdom @pressrbu
Logo og grafikk
Vi har en grafisk profil og profilmanual vi forsøker å følge når vi kommuniserer på sosiale medier fra Press sentralt. Hvis ditt lokallag ønsker å lage egne
infografikker står dere selvfølgelig fritt til å lage akkurat det dere vil selv, men vi håper dere vil bruke noen av malene som vi har fått utarbeidet.
Ekstra viktig er det at lokallagene har riktig profilbilde på Instagram og Facebook, for at Press skal fremstå profesjonelle i kommunikasjonsarbeidet
vårt. Derfor håper vi dere kan dobbeltsjekke at dere har riktig profilbilde på lokallagssidene deres. Det skal være Press-logoen med lokallagsnavn uten Gullbarbie-stil.
Hvis ditt lokallag har Facebook-side setter vi stor pris på om dere bruker et forsidebilde i samme stil.
Slik skal din logo se ut:
1. SPILL PÅ LAG MED ALGORITMENE
Algoritmene til Facebook er laget for å identifisere godt innhold, for så å vise dette innholdet av god kvalitet til flere. Innhold som får folk til å stoppe opp, trykke på lenker, dele ,legge igjen en kommentar, diskutere fram og tilbake i kommentarfeltet eller trykke på reaksjoner regnes som kvalitet, fordi Facebook ønsker å fylle flatene sine med dialog og interaksjoner mellom mennesker. Det betyr at dersom noen kommenterer posten din er det lurt å svare på kommentaren – det gjør at flere får opp posten din i feeden sin.
Noe av det aller viktigste for spredningen av et Facebook-innlegg er hvor mange som liker/reagerer/kommenterer/deler posten ila. den første halvtimen det ligger ute. Det vil si at en god ide vil være å få en fast gjeng til å gå inn og kommentere/reagere på innlegget ditt umiddelbart etter at det er publisert – for eksempel styret i lokallaget.
2. INTERAKSJONENE SOM TELLER MEST
Facebook belønner handlinger som “koster litt”. Det som sitter litt langt inne å gjøre, veier tyngst og belønnes høyest.
1) Delinger (koster folk mest å gjøre)
2) Kommentarer (7 av 10 som leser kommentarfelt, kommentere ikke selv)
3) Reaksjoner (sint, trist, hjerte osv.)
4) Likerklikk (koster minst å gjøre)
Derfor er det lurt å alltid ha et godt svar på hvorfor folk skal dele innholdet ditt, siden det er dette som gir innlegget mest synlighet. Hvilken verdi har innholdet ditt for de som mottar det? Hva får de ut av det?
Forskjellen på sponsede og ikke-sponsede innlegg
Følgere på Facebook, etter alder
3. HVA SLAGS INNHOLD GÅR BEST?
Video er uten tvil det formatet Facebooks algoritmer liker best, og derfor er det innlegget i dette formatet som vanligvis oppnår best resultater. Det går rykter om at lengre videoer skal gå bedre nå enn før, men enn så lenge anbefales det at videoer med politisk innhold holdes kortest mulig.
Det er stor forskjell på en lang video med tårevåte historier om løshunder, og en video om politikk. Anbefalt lengde er mellom tretti sekunder og et minutt. De fleste slutter uansett å se på videoen etter femten sekunder, så innen det bør hovedbudskapet ha kommet frem – ta hovedpoenget først og utdypningen senere i videoen.
Lenker til nyhetsartikler, spesielt til store mediehus (typ. VG, NRK, TV2 osv.) går også ganske bra. Spesielt med en god og fengende kommentar/tekst over nyhetsartikkelen. Dette er innhold som går fort å lage og dele. Et bilde kan gå bra, men det kommer helt ann på bildet. Algoritmene er strengere med bilder enn med videoer. Rene tekstposter uten noe bilde, lenke, video osv. går som regel ganske dårlig på Facebook. Algoritmene gjør at posten kommer veldig lite opp i feeden til folk, fordi Facebook ønsker visuelle og pene innlegg.
Formater:
Story
1920px høyde,
1080px bredde
HD-video
1080px høyde,
1920px bredde
2K-video
1440px høyde,
2560px bredde
4K-video
2160px høyde,
3840px bredde
4. HVOR OFTE SKAL OG NÅR SKAL DET PUBLISERES?
Lokallagets ressurser, kapasitet og ønsker bestemmer selvfølgelig dette. Men dersom målet er god spredning og engasjement i innleggene anbefales det å publisere innlegg minst en gang i uken, aller helst to.
Mer enn et innlegg om dagen er ikke å anbefale, da du fort vil konkurrere mot deg selv om oppmerksomheten. Spre heller innleggene over flere dager slik at det blir en jevnlig publisering – du kan planlegge når innlegg skal publiseres i stedet for å velge “del nå”.
Det finnes ingen faste regler på når det er best å publisere et innlegg. Den beste måten å finne ut det på er enkelt og greit å teste hva som fungerer best for din lokallagsside. Men erfaring tilsier at de beste tidspunktene er rundt lunsjtider (kl. 12), eventuelt etter skole/jobb (kl.16). Dette er tidspunkt hvor folk sjekker telefonen, og innlegget får tid til å spre seg, i motsetning til hvis innlegget f. eks. publiseres på kvelden.
-
Ett innlegg om dagen.
-
Du kan planlegge flere innlegg samtidig, for deretter å utsette publiseringen.
-
Publiser rundt kl. 12 eller kl. 16.
Har du spørsmål?
Simen, simen@press.no