Bik Bok er årets Gullbarbie!
Over 18.000 ungdommer har talt. Det er Bik Bok som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Vi gratulerer vinneren og ber samtidig om at de skjerper seg kraftig!
Hvorfor vant Bik Bok?
Bik Bok utmerket seg gjennom fjoråret som en versting fordi de fremstilte svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. I 2017 hadde Bik Bok store reklameplakater som var umulig å unngå i bybildet, og reklamene retter seg mot en ung målgruppe. De ensidige idealene gjenspeiles i klesstørrelsene, ved at de ikke har størrelser for et mangfold av kropper.
– Gjennom sin markedsføring og sine urealistiske størrelser får Bik Bok unge jenter til å føle seg dritt, sier Øystein Kolstad Kvalø, leder i Press.
I år fikk vi inn hele 693 nominasjoner på Bik Bok, av et totalt antall på 855. Bik Bok var en av tre kandidater til Gullbarbie også i fjor. Da vant de ikke prisen. Bik Bok ble nominert i år igjen fordi de ikke har tatt kritikken til seg. Bik Bok har fått omtrent 65% av alle stemmene som er avgitt.
Hvem har stemt?
Det er ungdom i alderen 12-30 år som har stemt frem sin kandidat. Konkurransen har vært åpen for alle, både gjennom digitalt stemmeskjema eller fysiske stemmesedler. Det er ungdom som har nominert, ungdom har plukket ut de tre finalistene og ungdom har stemt frem sin favoritt.
Hva skjer videre?
Press holder kontakten med Bik Bok, og ber om et møte snarest slik at vi får gitt den gullakkerte barbiedukken til sin rettmessige eier. Vi skal holde øye med Bik Bok de neste årene og gi de streng beskjed hver gang vi mener de opptrer på en måte som får unge til å føle seg dårlig.
Hva er Gullbarbie?
Hvert år deler Press ut prisen Gullbarbie – en pris som går til den reklame- eller medieaktøren som er “best på å få ungdom til å føle seg verst” gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendig seksualisering. Prisen har vært delt ut siden 2010, og fører hvert år til at reklame- og mediebransjen må ta mer av sitt ansvar for unges psykiske helse.