Bli medlem

Gullbarbie

En årlig pris til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

De siste 10-15 årene har man sett en utvikling hvor skjønnhetsidealet i reklamer og moteblader stadig skyves mot det uoppnåelige, gjerne gjennom retusjering. Samtidig blir innholdet i reklamen mer og mer seksualisert. Reklame- og mediebransjen er også flinke til å fremme gamle kjønnsroller. Dette er problematisk av mange grunner.

Å føle seg "feil"

I Norge er det forbudt med reklame rettet mot barn, likevel blir barn og unge hver dag utsatt for 4-5000 reklamebudskap. Reklameverdenen er et sted hvor folk er "perfekte", og mangelen på variasjon forteller at alle som ikke oppfyller de strenge kravene, er "feil". Følelsen av å være "feil" brukes for å selge produkter. Press mener dette er en ugrei måte å selge ting på. Man burde ikke kunne tjene penger på andres dårlige selvtillit!

1gullbarbien

Ungdom sier fra

Som en motvekt til reklamepress og ensidige skjønnhetsidealer startet Press Gullbarbie-konkurransen i 2010. Prisen, en gullfarget Barbiedukke, går til den reklame- eller medieaktøren som er "best på å få ungdom til å føle seg verst", og det er ungdom selv som stemmer frem vinneren.

Du kan tipse oss om reklame og medieinnhold du reagerer negativt på hele året. Kanskje har du funnet en Gullbarbie-kandidat?

Tidligere vinnere:

  • Gullbarbien for 2015 gikk til Dagbladet, for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller og et stort fokus på vekt og slanking. Les takketalen deres her.
  • Gullbarbien for 2014 gikk til Elevkalenderen, som er proppfull av reklame men likevel deles ut til norske elever ved skolestart hvert år.
  • Gullbarbien for 2013 gikk til Russedress for deres fremstilling av et ensidig kroppsideal og budskap om at russetiden først og fremst handler om sex og fyll.
  • Gullbarbien for 2012 var det Victoria's Secret som vant, for kampanjen "A body for every body". Kampanjemodellene så paradoksalt nok helt like ut.
  • Gullbarbien for 2011 gikk til Jack & Jones for deres kjønnsdiskriminerende kampanje "Fitness Club".
  • Den første Gullbarbien, for 2010, gikk til Diesel for den hyperseksualiserte kampanjen "Sex Sells".

Ressurser: