Om prosjektet

Velkommen til Press - Redd Barna Ungdom og NHFU, Norges Handikapforbunds Ungdom sin kompetansebank. Vi har samlet en rekke tips og råd til hvordan dere kan tilrettelegge, slik at flest mulig kan bli med og ta del i deres organisasjon. Vi håper dere drar nytte av nettsiden, og at vi sammen kan sørge for et organisasjonsliv som funker! Dersom dere mener noe ikke er riktig, eller ikke fant det dere lurte på, setter vi stor pris på alle tips og innspill. Bare trykk på knappen der det står “Send inn ditt innspill” og send inn ditt innspill!

Inkludering for oss alle

Inkludering er ikke et eget punkt i listen over ting som må gjøres. Tanken om inkludering skal være med oss i alt vi gjør. Å gjøre en organisasjon mer tilgjengelig for alle handler om hvordan man jobber i det daglige.

Hensikten med inkludering er å sammen kunne skape en organisasjon/arena der organisasjonens målgruppe/medlemsgruppe uavhengig av etnisitet, religion, seksualitet,  eller nedsatt funksjonsevne har mulighet til å delta og påvirke på likt grunnlag. Dette er for å skape en organisasjon uten et “oss og dem” men sterkt “vi” som står samlet om samme sak.

Denne nettsiden inneholder primært tips til hvordan man kan tilrettelegge for barn og unge med funksjonsnedsettelse. Det er viktig å påpeke at nettsiden ikke er 100% utfyllende og at den heller ikke er ment som en fasit. Fasiten ligger hos den enkelte og hva hen mener er best. Det viktigste for inkludering er å være imøtekommende og villig til å tilrettelegge.

Vi har også laget en brosjyre som en smakebit på hva du finner på denne nettsiden:

Orginisasjoner som funker – brosjyre