Usynlige funksjonsnedsettelser

Her finner du mer informasjon om usynlige funksjonsnedsettelser.

Vi ønsket også å samle råd for hvordan man kan tilrettelegge for personer som har behov som kun kan avdekkes ved å spørre. Det kan for eksempel være allergier eller dysleksi.  Derfor er det viktig å gi deltakere muligheten til å nevne tilretteleggingsbehov i påmeldingen, slik at man får den informasjonen man trenger for å kunne tilrettelegge. Her er det nok mye mer som kan sies å være en usynlig funksjonsnedsettelse. Har du innspill til informasjon som kan stå på disse sidene, er det bare å sende ditt innspill ved å trykke på knappen » Send ditt innspill»!

Du kan lese mer om allergier på hjemmesidene til Astma- og allergiforbundet.

Du kan lese mer om dysleksi på hjemmesidene til Dysleksi Norge.

Mer om:

Arrangementer som funker

Når man skal arrangere en samling, en leir eller et seminar, ønsker man gjerne så mange deltakere som mulig. Jo flere som er med på laget, jo flere har man som jobber for organisasjonens mål. Men dersom man ikke tenker over valgene man tar i planleggingen kan man hindre noen i å delta. Herunder er en liste over ting man bør tenke på som arrangør. Vi har valgt å dele inn behovene for tilrettelegging i fem hovedkategorier. Disse er følgende: bevegelse, hørsel, mental helse, syn og usynlige funksjonsnedsettelser.

Mer om Arrangementer som funker

Søk informasjon

Usikker på hva slags tilrettelegging som trengs? Det aller viktigste er å ha en god dialog med de påmeldte. Finn ut hvem som kommer og hva de trenger. Gjør det trygt for deltakerne å skulle si ifra om behov for tilrettelegging. På disse sidene finner du litt mer informasjon om noen typer funksjonsnedsettelser, og link til nettsider hvor du kan lære mer.

Mer om Søk informasjon

Om prosjektet

Velkommen til Press - Redd Barna Ungdom og NHFU, Norges Handikapforbunds Ungdom sin kompetansebank. Vi har samlet en rekke tips og råd til hvordan dere kan tilrettelegge, slik at flest mulig kan bli med og ta del i deres organisasjon. Vi håper dere drar nytte av nettsiden, og at vi sammen kan sørge for et organisasjonsliv som funker! Dersom dere mener noe ikke er riktig, eller ikke fant det dere lurte på, setter vi stor pris på alle tips og innspill. Bare trykk på knappen der det står “Send inn ditt innspill” og send inn ditt innspill!

Mer om Om prosjektet