Kontortur til Stockholm

Vi startet året med en kontortur til Stockholm for å besøke Redd Barna Sverige sin ungdomsorganisasjon – RBUF. RBUF jobber med flere av de samme tingene som vi i Press gjør og målet for turen var å lære av og bort så mye vi kunne, samt bli litt bedre kjent oss på kontoret 🙂

Mandagen startet med en lang togtur til Stockholm der noen jobbet og andre var mest opptatt med å vinne fellesquizen. Vi bodde i en leilighet i Gamlebyen i Stockholm og siden vår kjære Isaac hadde bursdag den dagen ble det invitert på bursdagsfeiring med kake og hatt på kvelden!

På tirsdagen tok vi turen til RBUF sine kontorer for å ha workshop. De deler også kontorer med Redd Barna og noe av det kuleste vi fant var et møterom som var gjort om til et ballrom – det er noe vi tar med oss videre!

Under workshopen fikk vi lære om RBUF sine kampanjer og prosjekter. De har blant annet et prosjekt som kalles Fathima der RBUF engasjerer frivillige til å ha samtalegrupper med jenter og ikke-binære mellom 12 og 18 år som har erfaring med flukt. Her prater de om alt mulig fra barns rettigheter, antirasisme, feminisme, sex, selvfølelse, helse, kjærlighet, sosiale medier og aktivisme. Prosjekter går over tre år og de er foreløpig i sitt andre år. De samarbeider med ulike skoler og fritidsklubber. Hvis du vil lære mer om prosjektet kan du lese om det her: https://fathima.rbuf.se/

Vi utvekslet også erfaring med aktivisme og lokallag, der vi plukket opp flere ideer vi håper dere får lære om snart! Vi håper også de kommer på sommerleiren i juli!

På torsdagen bar det hjemover til Oslo igjen! Vi ser frem til mer samarbeid med RBUF fremover.