Home/Vårkampanjen ressursside/Vårkampanjen Verving og aktive medlemmer

Verving og nye medlemmer

På grunn av mediedekningen rundt saken i desember i fjor, er det mange som er kjent med at barn har forsvunnet fra norske asylmottak. Dette gir oss en gyllen mulighet til å engasjere flere i asylsøkende barn sine rettigheter og få flere medlemmer i organisasjonen!

Press er først og fremst en medlemsorganisasjon. Det er på grunn av medlemmene vi kan gjøre alt vi gjør, og det er på grunn av dem at vi kan få gjennomslag. Jo flere vi er, jo sterkere blir stemmen vår. Flere medlemmer gir oss også flere midler til å gjennomføre aktivitet. Det er altså i vår beste interesse å få med så mange som mulig på kampen for barns rettigheter. Det står også i virksomhetsplanen at vi skal ha xx medlemmer innen sommerleir. For å kunne oppnå dette er det viktig at vi aktivt rekrutterer nye medlemmer til organisasjonen.

Verving er alltid noe dere bør ha i bakhodet. På alle aktivitetene dere arrangerer i lokallaget, hver gang dere prater med venner om Press og hver gang dere står på stand eller holder foredrag, er det viktig å spørre om folk ønsker å bli medlem. Det verste som kan skje er at de sier nei.

Hvordan verver man?

Det finnes mange måter å verve på, alle er gode. Man kan spørre folk på gata, på klubben, hjemme, på skolen, på butikken eller ringe rundt til potensielle medlemmer. Det eneste kravet for å bli med i Press er at man er mellom 13 og 25 år, og at man betaler medlemskontingenten på 50 kr i året. For mer informasjon på hvordan man melder seg inn, sjekk ut press.no/bli-medlem. Denne siden kan man også dele med de som er interesserte i å bli medlem.

For Savnet-kampanjen har vi også laget en egen side for de som både vil lære mer om tematikken og bli medlem. Det er den som linkes til i QR-koden på materiellet dere har blitt tilsendt, men den kan også finnes her: press.no/savnet-qr

Den mest effektive verve-metoden er å bruke de kontaktene du har fra før. Prat med venner, klassekamerater og andre dere allerede kjenner. Det er de dere mest sannsynlig klarer å overbevise. Hvis dere skal holde foredrag for en annen klasse eller generelt skal møte en gruppe folk dere ikke kjenner, inviter dem med på neste lokallagsmøte, be dem følge Press på sosiale medier, eller sjekke ut press.no/savnet for mer informasjon om kampanjen.

En vervestrategi som også gjør at dere møter mange potensielle medlemmer er å stå på stand. På bunnen av denne siden kan dere finne et dokument som forklarer hvordan dere kan bli stand-proffer, men konseptet er simpelt: stå på et sted der mange går forbi, og prat med så mange som mulig. Selv om mange går forbi eller ikke er interessert i å engasjere seg videre, møter dere fort på en liten håndfull som vil være med videre. Dette er også en enkel og sosial aktivitet som man kan gjøre som et lokallag eller en liten gjeng Press’ere!

Noen generelle tips:

• Legg til folk som er interessert i Press i lokallags-chatter,  «Medlemmer i Press» på Facebook eller spør om å få kontaktinformasjonen deres
  • Inviter nye folk til å være med på fremtidige aktiviteter, enten det er med lokallaget eller nasjonale- og regionale arrangementer. I løpet av dette halvåret skal vi bl.a. arrangere ferskisseminar, landsmøte og sommerleir!
  • Fortell alle hvor kult det er å være med i Press og hvorfor du selv er med – engasjement smitter!

Hvis du eller lokallaget ditt har fått noen nye interesserte i Press, bør dere prøve å gi disse menneskene et “neste steg” i Press-reisen. Enten kan dere prøve å møtes i nærområdet. Hvis dere er et lokallag er dette en super mulighet til å la de nye medlemmene være med å påvirke hva som skjer fremover.

Hvis du er et direktemedlem, så kan dere kanskje se på muligheten for å bli et lokallag? Dere kan også planlegge å møtes flere ganger for å diskutere ting som er relevante i Press eller bli enige om å dra på det neste seminaret som en gruppe! Hvis du eller dere er usikre på hvordan dere skal engasjere de som er interessert i Savnet-kampanjen og Press videre, ta kontakt med deres landsstyrerepresentanter (press.no/internside/kontakt) eller vårkampanje-gruppen (Iben, Marius og Isaac)