Gullbarbie Q & A

For å gjennomføre en god kampanje er det viktig at alle som representerer organisasjonen, enten det er under et foredrag eller på stand, er godt forberedt på å svare på eventuelle spørsmål og kritikk. Øv gjerne på dette på et lokallagsmøte eller foran speilet hjemme. Under gir vi dere de vanligste spørsmålene med Press sine motsvar.

Er dette virkelig et problem?

Det korte svaret er ja. Det er et problem at reklame- og mediebransjen utnytter barn og unges usikkerhet for å tjene penger.

Når man ser tusenvis av reklamer hver eneste dag, begynner man etterhvert å tro på det de forteller deg, enten det handler om å ha det nyeste eller se ut på en bestemt måte. Uansett hvor man er eller hva man gjør, kan man ikke komme seg unna dette presset.

Dette fører til negativt kroppsbilde og dårligere psykisk helse for barn og unge. Blant annet, melder syv av ti barn og unge sier selv at de føler på et press for å se bra ut. Et så vidtrekkende problem er man nødt til å ta alvorlig!

Hvorfor er dere så negative? Kan dere ikke gi ut en positiv pris i stedet?

Gullbarbie handler ikke først og fremst om hvilken aktør som vinner prisen. Hvert år er alle de tre nominerte verdige vinnere fordi de alle utnytter barn og unge og deres usikkerheter for å tjene penger. De nominerte er heller aldri alene om å ta til bruk slike skitne triks.

Gullbarbie handler om å lage et eksempel ut av en enkel aktør for å vise fram et større strukturelt problem. I snart 15 år har vi engasjert barn og unge i Norge til å si at nok er nok, og vi er dessverre ikke i mål ennå.

Vi ønsker at politikerne skal ta ansvar og skape et regelverk som gjør det umulig for alle Gullbarbie-nominerte aktører å operere som de gjør. Barn har rett på en god psykisk helse og en trygg oppvekst, og der er det fortsatt en lang vei å gå.

Kan dere ikke bare slutte å se på reklame som påvirker dere?

Det er umulig for barn og unge å se en annen vei i dagens samfunn. Enten det er i bybildet, på sosiale medier eller på skolen, finnes det alltid reklame og aktører som presenterer et ensidig narrativ. Særlig nå som internett har blitt en stor del av hverdagen til barn og unge.

Det går ikke an å be barn og unge om å ikke delta i samfunnet fordi reklamebransjen utnytter barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Barn og unge skal ikke betale for det som er reklame- og markedsføringsbransjen sin feil. For å skape en trygg oppvekst for barn, trenger man strukturelle endringer, ikke å skylde på barn og unge for at de blir påvirket.

Vi har jo fått en retusjeringslov, er ikke det nok?

Forskrift for markering av retusjert reklame er et steg i riktig retning. Vi er stolte av at dette har blitt implementert etter årevis med kamp. Det vil derimot ikke si at problemet er løst av den grunn. Vi ønsker en fullverdig forskrift som sikrer at barn og unge ikke blir utsatt for kroppspress fra reklame- og mediebransjen og større reaksjoner til dem som bryter lovverket. Det skal ikke lønne seg å tjene penger på barn og unges usikkerheter.

Dere kan jo ikke endre markedsføringsbransjen uansett, så hvorfor gidder dere?

Vi får det iallefall ikke til om vi tenker sånn. Forbrukerne har makt, og selskaper ønsker å appellere til kundene. Og vi har allerede sett at det lønner seg å være engasjert.

Victoria’s Secret, som tidligere har vært hardt kritisert for å være utdatert og lite mangfoldig, utvider markedsføringen sin til å være mer inklusiv. BikBok som vant Gullbarbie i 2019 endret størrelsene sine etter kritikken de fikk. Og det er kun et par år siden vi fikk kjempet frem første retusjeringsloven i Norge. Det er seire for barn og unge over hele landet som vi ikke skal se bort ifra. Men det er riktig at det er en lang vei å gå.

Det er store, internasjonale aktører som er involvert, og det er ikke lett å få dem til å endre på praksisen sin. Men vi er heller ikke alene! Det er tusenvis av barn og unge som stemmer på Gullbarbie og står på vår side, og også politikerne begynner å få øynene opp for endring. Med flere stemmer og flere medlemmer, står vi enda sterkere for å tale barnas sak.

maja@press.no | 468 05 029

Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal svare når man får spørsmål om en så stor kampanje som Gullbarbie. Hvis du er i tvil kan du ta kontakt med leder av Press, Maja!