Tips til aktiviteter for lokallag

For å kunne nå målene om stemmer, aktivitet og verving trenger vi deres hjelp! Derfor finner dere her noen tips og forslag til hvordan Gullbarbie-perioden kan se ut for dere. Siden kampanjen slippes 1. februar er det viktig å bruke starten av året godt og få lagt en plan for Gullbarbie-perioden. Finn ut hvilke datoer medlemmene i ditt lokallag har tid til aktivitet og noter disse. Da vet dere hvor mye tid dere har til å gjennomføre noe felles.

Årets kampanje strekker seg over fire uker, og ideelt sett skal dere ha noen form for aktivitet alle disse ukene, enten det er større arrangementer eller engasjement i sosiale medier. Målet er å holde kampanjen gående hele måneden. Her er en idé til hvordan dere kan se på de ulike ukene når kampanjeperioden planlegges:

  1. I løpet av den første uken er det viktig at alle i lokallaget får med seg at Gullbarbie er i gang. Denne uken kan det være smart å ha et medlemsmøte der dere kan snakke om de nominerte, kampanjen og eventuell kritikk dere kan møte på skolebesøk eller på stand (se Q&A-delen). Dere kan også gjennomgå Gullbarbie-delen av internsiden sammen. Husk også å dele informasjon om kampanjen i sosiale medier, både så potensielle medlemmer kan se det og så de som allerede er med vet at det er aktivitet i lokallaget. 
  2. Den andre uken bør medlemmer i lokallaget være klare til å snakke om Gullbarbie til andre. For å få unge til å stemme og verve nye medlemmer kan dere for eksempel sette opp en stand på en skole eller andre steder i nærmiljøet der det er mye folk. Husk å inviter potensielle medlemmer til en fremtidig aktivitet, da er det mer sannsynlig at de blir med videre. Uken etter er det aksjonsuke, og en idé kan være å ta et kort introduksjonsmøte om Press for nye medlemmer før man har aksjon.
  3. Den tredje uken blir det aksjonsuke. Dette kommer det mer informasjon om etterhvert som kampanjen nærmer seg, så følg med på hvilken dag det blir felles aksjon og sørg for å spre det videre i lokallaget. Finn et sted og et tidspunkt for å møtes så dere får deltatt. 
  4. Kampanjen rundes av i den fjerde uken. Stå på stand, snakk med klassekamerater eller ta kontakt med de dere ennå ikke har snakket med for å sørge for at alle har fått stemt. Dette gjelder selvfølgelig også dere i lokallaget. Når vinneren kåres 1. mars, del nyheten i sosiale medier. Husk også å evaluere kampanjeperioden i lokallaget, enten på et medlemsmøte eller styremøte. Da er dere klare til å ta fatt på Gullbarbie igjen i 2023. Vel blåst!

Når det kommer til å bestemme hvilke aktiviteter dere vil gjennomføre er det viktig å tenke på om det er noen koronarestriksjoner dere må ta hensyn til. Det kan være greit å lage en back-up-plan til fysisk aktivitet så dere får gjennomført noe på tross av at regler endrer seg eller noen blir syke. Husk også å bruke sosiale medier i løpet av kampanjen. Lag eget innhold som dere kan dele og repost innlegg og storys fra Press’ brukere. Å bruke digitale plattformer for å nå nye mennesker er både enkelt og koronavennlig!

OBS! Hvis du ikke er en del av et lokallag men har lyst til å bli det, ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg med å starte et lokallag eller sette deg i kontakt med Pressere i nærheten! Man kan også ta inspirasjon herfra og fra forslagene til aktiviteter og arrangere en Gullbarbie-relatert aktivitet selv om man ikke er et lokallag.

Forslag til aktiviteter

Etterlign en problematisk reklame

Hvordan hadde egentlig de  nominerte sine reklamer sett ut om helt vanlige folk hadde etterlignet den? Forsøk å gjenskape reklamene, og legg ut i sosiale medier med original reklamen som sammenligning. Bare husk å sørge for at personene som er med er komfortabel med det. 

Hva trenger du:

  • En reklame (fra en av de nominerte eller annen problematisk reklame.)
  • Personer
  • Kamera/mobil 
  • Eventuelle rekvisitter i reklamen

Hvordan gjennomføre:

  1. Finn reklamen du ønsker å etterligne
  2. Finn personer som ønsker å delta i reklamen (hvis det er flere personer i reklamen)
  3. Sett opp rekvisittene for reklamen
  4. Ta bildene
  5. Gjør eventuell redigering (legg til tekst e.l.)
  6. Legg ut bilde på sosiale medier sammen med den opprinnelige reklamen.

Klistremerke-aksjon

Klistremerke-aksjon er en klassisk Gullbarbie-aktivitet og av god grunn. Alt du trenger er klistremerker, mennesker og dårlig reklame (som vi alle vet det finnes alt for mye av.) Det er en lett måte å spre budskapet i lokalmiljøet og i tillegg er det gøy for lokallaget.

Hva trenger du:

  • Gullbarbie-klistremerker
  • Et sted med problematiske reklamer

Hvordan gjennomføre:

  1. Bestill Gullbarbie-klistremerker med teksten “Nesten ingen ser sånn ut. Noen tjener på at du heller ikke gjør det.” Disse finner du på nettbutikken til Press: https://butikk.press.no/collections/artikler/products/gullbarbie-klistremerker 
  2. Inviter til medlemsmøte 
  3. Planlegg hvor dere skal dra: Hvor er det mest sannsynlig mest og verst reklame? Finnes det en problematisk butikk i nærområde?
  4. Møt opp ute
  5. Let etter reklame som passer inn i kriteriene til Gullbarbie: ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. 
  6. Plasser klistremerket på et synlig sted på reklamen
  7. Tips: er lokalområde fritt for problematisk reklame er det også greit å plassere klistremerker andre steder hvor folk ser det for å promotere Press. 
  8. Ta gjerne bilder underveis og publiser på sosiale medier

Bannermaling og bannerdropp

Å lage et banner er en morsom og sosial aktivitet for lokallaget. Ved å henge det opp får man også spredt Gullbarbie-budskapet til lokalmiljøet. Finn et sted der dere bor hvor banneret kan henge, slik at så mange som mulig vil se det, og ta bilder av det og del i sosiale medier når dere har gjort det. På banneret kan det for eksempel stå:

Hvem er best på å få ungdom til å føle seg verst? Stem på www.gullbarbie.no

Husk også å ha Press-logoen på banneret.

Hva trenger du:

  • Stort stykke stoff (gammel gardin, laken, e.l.)
  • Maling
  • Pensler
  • Blyant/tusj
  • Tråd
  • Saks
  • Underlag til å male på (papir, gamle aviser, e.l.)

Hvordan gjennomføre:

  1. Finn et sted dere kan male og et sted dere kan henge opp banneret
  2. Inviter inn til medlemsmøte og fortell at det blir bannerdropp
  3. Kjøp inn alt dere trenger
  4. Bestem hva som skal være på bannere. Dette kan også være opp til medlemmene (sende ut en spørreundersøkelse, idemyldring på forrige møte, bestemme seg på selve møte, e.l.)
  5. Tegn opp motivet på banneret med blyant eller tusj (enten før møte eller på selve møte basert på når motivet blir bestemt.)
  6. Mal banneret!
  7. Det kan være lurt å la banneret tørke litt før dere henger det opp, så malingen ikke renner.
  8. Kutt opp tråd til banneret (enten to eller fire remser basert på hvor du skal henge det opp.) Se for deg hvor banneret skal henge når dere bestemmer lengden på tauet (Tips: å gjøre noe som er for langt kortere er lettere enn å gjøre noe for kort lengre.)
  9. Heng opp banneret på bestemt sted
  10. Ta bilder og del på sosiale medier.

Debatt eller sofasamtale

Debatt eller sofasamtale er en god måte å skape oppmerksomhet rundt temaet. Inviter engasjerte og kunnskapsrike personer til å diskutere Gullbarbie, kroppspress, psykisk helse, eller et annet relatert tema. Man kan invitere politikere, ungdomspolitikere, samfunnsdebattanter, helsesykepleiere eller andre lokale personer som engasjerer seg for temaet. Skriv spørsmål, inviter publikum og gjør dere klar for en rykende debatt eller engasjerende sofasamtale.

Hva trenger du:

  • Debattdeltakere
  • Debattleder
  • Spørsmål
  • Penn og papir
  • Lokale
  • Bord og stoler
  • Mikrofoner
  • Mat og/eller drikke, snacks e.l.

Hvordan gjennomføre:

  • Her er det en fordel at man starter planleggingen tidlig, i hvert fall to uker før arrangementet skal finne sted.
  • Bestem temaet på debatten / sofasamtalen.
  • Kontakt ønskede debattdeltakere. (Tips: skriv en liste med flere debattdeltakere enn dere trenger, i tilfelle noen sier nei. Ranger etter hvem dere helst vil ha og hvor sannsynlig det er. Noen i et ungdomsparti lokallag er mer sannsynlig til å si ja enn en person i kommunestyre.)
  • Skaff lokale (gjerne med scene, tilgang til mikrofoner og annet teknisk utstyr, bord og stoler tilgjengelig.)
  • Inviter publikum
  • Skriv spørsmål (gjerne spørsmål til enkeltpersoner som deltar i debatten, om standpunkt/fagfelt e.l.)
  • Sett opp stoler og eventuelle bord i lokale og lag plass til publikum.
  • Bestill mat og drikke
  • God debatt!
  • Legg ut om det på sosiale medier

Gjør det digitalt!

En digital debatt/ sofasamtale kan være så enkelt at man inviterer alle møtedeltakerne og debattdeltakere til et zoom-rom og fester videoen til debattdeltakerne og debattlederen så deres bilde er større. Det er også mulig å streame fra en zoom for bare debattdeltakerne. Fordelen med et samlet zoom-rom for alle er at møtedeltakerne kan stille spørsmål underveis i chatten.

Filmkveld

Å se en film kan være en sosial og koselig aktivitet for lokallaget, som også kan være veldig lærerikt. Finn en film eller serie som omhandler noe rundt Gullbarbie, pop popcorn og ha det gøy!

Hva trenger du:

  • En film eller serie å se på
  • Sted å se film (kinosal, lokale med projektor, ute med prosjektor)
  • Hvis dere bruker annet lokale enn kinosal:
    • Projektor
    • Eventuelt lerret
    • Stoler/ annet å sitte på
  • Mat og/eller drikke (popcorn er en klassiker!)

Tips til filmer/serier

  • Min Lille Søster (2015)
    • En svensk film om et nært og lojalt søsterforhold settes i fare av den enes spiseforstyrrelser. 
  • Cuties (Søtnosene) (2020)
    • En fransk film som skildrer hvordan en senegalesisk-fransk jente havner i krysspresset mellom familiens forventninger og virkeligheten på sosiale medier.
  • The Social Dilemma (2020)
    • Kritikerrost amerikansk dokumentar om den farlige effekten sosiale medier har på menneskeheten – og det er skaperne og teknologiekspertene selv som slår alarm.
  • Skamløs (2020)
    • Skamløs er en norsk serie hvor vi følger Nancy Herz og Sofia Nesrine som snakker med familie, venner og folk på gata for å finne ut hvordan man skamløst kan møte temaene i de fire episodene: sex, tro, ære og håp.
  • Sex education (2019)
    • Sex education er en britisk humorserie som følger elevene, ansatte og foreldre ved Moordale Secondary School mens de kjemper med forskjellige personlige dilemmaer, ofte relatert til seksualitet.

Hvordan gjennomføre:

  1. Finn ut av hvilken film eller episode av serie dere vil se (se tips ovenfor)
  2. Finn lokale (hvis kinosal: punkt 3 utgår)
  3. Finn projektor, lerret og andre ting dere eventuelt trenger for kino-oppsett.
  4. Inviter til medlemsmøte 
  5. Kjøp snacks
  6. Kos dere med film!

Gjør det digitalt!

Det finnes flere sider hvor man kan streame filmer sammen med andre på hver sin PC. Metaverse er en extension for både Google Chrome og Firefox som lar en person sette opp filmen/serien og invitere andre til å se på med dem. Om man ikke ønsker å bruke en spesifikk nettsiden er det en annen mulighet å dele skjerm på Zoom e.l. for å se sammen på den måten.

Det er også mulig å sende snacks i posten til alle som skal delta på møte. Da er det viktig å tenke over hvor lang tid det vil ta å sende pakken og at snacksen er holdbar for det.

Gullbarbiebingo

Bingo er en klassiker på gamlehjemmet, men med noen endringer kan det bli en fin konkurranse for lokallaget. Sett opp et bingo-kort med forskjellige aktiviteter for å spre budskapet til Gullbarbie og se hvem som kan få Bingo først. 

Hva trenger du:

  • Bingokort
  • Eventuelle ting til aktivitetene som skal gjennomføres
  • Premie

Hvordan gjennomføre:

  • Sett opp et bingo-kort (forslaget under er bare til inspirasjon, dere kan velge selv hvilke aktiviteter rutene skal inneholde.)
  • Lag et par forskjellige versjoner (enten med aktivitetene stokket om eller hvor dere legger til andre aktiviteter.)
  • Inviter til medlemsmøte og forklar konseptet
  • Gi en tidsfrist til når bingoen varer (til neste medlemsmøte? en uke? under selve møte? det varierer basert på hvilke aktiviteter dere velger)
  • Gi premier til de som fikk bingo først / fylte ut hele brettet. 

Gjør det digitalt!

Bingo kan fint utføres alene med digitale medlemsmøter for å utnevne en vinner. Det eneste som er viktig å huske på er at da må alle aktivitetene også være digitalvennlige, eller mulig å utføre alene.

Last ned fil her

Betal medlemskontingenten for 2022 Inviter venner til å like Få 5 fremmede til å stemme på Gullbarbie Stem på Gullbarbie.no Les hele ressurssiden
Samle inn stemmer i klassen din Verv en venn Skriv ned fem argumenter for en kandidat Ha Gullbarbie bakgrunnsbilde på Facebook Gå med Press-merch en hel dag
Skriv et innlegg om Gullbarbie Arranger stand for å samle inn stemmer Medlem i Press (Free Space) Verv et nytt medlem Del en @pressrbu post om Gullbarbie på Instagram
Tips lokalavisa om Gullbarbie-kampanjen Lage en TikTok om Gullbarbie Arranger klistremerkeaksjon Parodier en problematisk reklame Legg ut en post om Gullbarbie
Se en film eller serie med Gullbarbie tema Meld deg på vinterseminar Legg ut om Gullbarbie på Snapchat Hold Gullbarbie foredraget Lag et banner med Gullbarbie tema
tilbake til ressurssiden