Nettavisen er best på å få ungdom til å føle seg verst!

Etter en heftig Gullbarbie-kampanje er årets vinner her. Gratulerer, Nettavisen Side 2 og 3

Nettavisen har kjempet om den tvilsomme æren sammen med Bik Bok og Brun og Blid. Rundt 10 000 ungdommer har avgitt sin stemme og stemt frem Nettavisen som årets medieversting.

Hvorfor Nettavisen?
Nettavisens Side 2 og 3 ble nominert for å spille på gamle kjønnsroller ved å kjønnsdele det de skriver om. Side 3 beskriver seg selv som «Norges største nettside for menn» og skriver om biler, sex, teknologi, alkohol og nakne damer. Side 2 retter seg derimot mot kvinner, og skriver om typiske «kvinnesaker», som slanking, trening, samliv, sex, barn og sminke. Dette er med på å bygge opp stereotypiene om hvordan kvinner og menn skal være og hva de skal like.

Både Side 2 og 3 tar i bruk seksualisering på sine nettsider, det gjenspeiles både i temaene de skriver om, men også bildene de bruker for å illustrere sakene sine. Overskrifter som «slik skal du se ut nå», «Nå er de nakne kvinnene tilbake i Playboy» og «her er Pamelas nye sexvideo» er bare noen av eksemplene vi kan trekke frem. I tillegg er modellene som illustrerer sakene lite varierte; de aller fleste er tynne, hvite, unge jenter eller høye muskuløse menn.

Gullbarbie i hele landet
Gjennom hele Gullbarbie-kampanjen har lokallagene til Press samlet inn stemmer, arrangert temakvelder, holdt foredrag, hatt plakataksjoner, bannerdrop og markeringer. Det har vært Gullbarbie-aktivitet fra Alta i nord til Kristiansand i sør.

Trondheim Press har samlet inn stemmer

Lokallagene har også vært godt synlige i media, her kan du blant annet lese leder i Bergen Press, Lea Mariero, forklare årets Gullbarbie til Bergens Tidene.

7. året på rad
Dette er det syvende året hvor Press deler ut årets Gullbarbie, og de tidligere vinnerne er, i kronologisk rekkefølge, Diesel, Jack & Jones, Victoria's Secret, Russedress, Elevkalenderen og Dagbladet.

Gullbarbie ble startet som en motvekt til reklame- og mediebransjens fokus på uoppnåelige kroppsidealer, gammeldagse kjønnsroller og ekstreme seksualisering. De siste årene har stadig flere ungdom fått psykiske helseplager. I en undersøkelse gjennomført av NOVA i 2016 svarer 45 prosent av jentene og 22 prosent av guttene at «alt er et slit», mens rundt 30 prosent av jentene og 20 prosent av guttene sliter med søvnvansker. Press mener at dette har sammenheng med at ungdom til stadighet eksponeres for reklame med «perfekte modeller».

For slik reklame er over alt. Den er på busstopp, i magasiner, på kino, i butikker og over alt på nett. Faktisk møter vi som ungdom mellom 4- 5 000 kommersielle budskap hver eneste dag. Fra vi står opp om morgenen til vi legger oss om kvelden påminnes vi til stadighet på at «du er ikke god nok, og du kommer aldri til å bli det».

Ved å dele ut Gullbarbie, vil vi gi ungdom en mulighet til å stå opp mot reklame- og mediebransjen. Og vi har fått klart svar på at dette er ønsket – gjennom årene som har gått har prisen fått stadig mer oppmerksomhet og samlet bare i år inn så mye som 10 000 stemmer.

Har du tanker om hvem som bør nomineres til Gullbarbie for 2017? Du kan allerede nå sende inn dine kandidater til Press@press.no